خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

کشتار سیاهان‌‌امریکا در تابستان‌سرخ

کشتار سیاهان‌‌امریکا در تابستان‌سرخ

در تازه‌ترین اخبار از اعتراضات به کشته شدن نوجوان سیاه پوست در میسوری باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز شنبه دستور بازنگری توزیع تجهیزات نظامی را میان نیروهای پلیس ایالتی و محلی را صادر کرد. یک مقام ارشد دولت اوباما ضمن اعلام این خبر، علت صدور این دستور توسط اوباما را نگرانی های به وجود آمدن در خصوص نحوه استفاده از این گونه تجهیزات در مقابله با شورش های نژادی در شهر فرگوسن ایالت میسوری است.

 
به گزارش سرویس عکس و تاریخ فرارو، مسئله درگیری و تبعیض نژادی در امریکا که طی هفته های اخیر با تشدید اعتراضات به قتل نوجوان سیاه پوست در "فرگوسن" هر روز ابعاد تازه تری به خود می گیرد در تاریخ ایالات متحده پدیده تازه ای نیست.
 
مورخان مهاجرت اجباری سیاهان افریقایی برای کار در مزارع امریکا در اوایل قرن 17 میلادی را آغاز تاریخ سیاه تبعیض نژادی در این سرزمین می‌دانند؛ مهاجران اروپایی قاره امریکا سیاه پوستان را از سواحل شمالی افریقا به اسارت گرفته و به اجبار برای بردگی به قاره تازه کشف شده می‌آوردند.
 
بیش از صد سال مبارزه سیاهان با تبعیض نژادی در امریکا در سال 1862 منجر به امضای فرمان آزادی بردگان توسط ابراهام لینکلن رئیس جمهور وقت امریکا و تصویب اصلاحیهٔ سیزدهم قانون اساسی در لغو برده‌داری در سراسر امریکا شد. 
 
با وجود تصویب قانون لغو برده داری اما تبعیض نژادی در امریکا در قالب گروه های کوچک مخالف سیاه پوستان مانند «کوکلاس کلان»، «شواليه هاي کامليا» و «برادران سفيد» ادامه یافت و نژاد پرستان امریکایی همچنان سیاه پوستان را مورد آزار و اذیت قرار می دادند.
 
یکی از مهمترین جنایات نژاد پرستانه علیه سیاه پوستان امریکا در سال 1919 رخ داد که بیش از 43 سیاه پوست در آن هدف گلوله قرار گرفتند 16 تن به دار اویخته و 8 نفر سوزانده شدند.
 
در این کشتار که از 27 جولای تا 3 آگوست رخ داد و در تاریخ امریکا به «تابستان سرخ» مشهور است گروه های نژاد پرست، سیاهانی که برای رسیدن به حقوق برابر مبارزه می کردند را به طرز فجیعی به قتل رساندند.
 
ماجرا از این قرار بود که اواخر تابستان سال 1919 مقاله ای در روزنامه "شیکاگو دیفندر" از سوی "ساموئل جونز"منتشر شد که درباره مردی سیاه پوست و شکنجه و محاکمه وی صحبت می کرد که تنها جرمش ازدواج با یک زن سفید پوست بود.
 

"جونز" بعد از این افشاگری در خانه‌اش همراه 25 نفر از اعضای خانواده توسط گروههای سفیدپوست، قتل عام شد و علاوه بر خانه او، بسیاری از خانه های سیاه پوستان اطراف نیز به آتش کشیده شد که همین حادثه موجب شد تمام سیاه‌پوستان ایالت های شمال و جنوب دست به شورش بزنند و تعداد زیادی از آنان کشته و سوزانده شوند. گرچه تمامی این شورش‌ها با دخالت پلیس سرکوب شد اما زمینه ای شد تا در نهایت قانون حقوق سیاه پوستان در سال 1964 میلادی به تصویب برسد.

Loading...