خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

تکنيک‌های اثربخش برای بدبختی (قسمت چهارم)

تکنيک‌های اثربخش برای بدبختی (قسمت چهارم)

آنچه در اینجا می‌خوانید ترجمه‌ای آزاد (وفادار به معنی و بی‌وفا به کلمات) از نوشته‌ی زیبای Cloe Madanes درباره‌ی تکنیک‌های ایجاد بدبختی است. بدبخت باشید!

اکثر ما ادعا می‌کنیم که دوست داریم شاد باشیم. به زندگی خود معنا ببخشیم و لذت را تجربه کنیم. دوست داریم عشق و دوست داشتن را نه فقط با دوستان و عاشقان و همسر و فرزندان، حتی با سگ و گربه و سنگ هم به اشتراک بگذاریم. اما به نظر می‌رسد که برخی مردم واقعاً به شکلی زندگی می‌کنند که «میخواهند» بدبخت باشند و عموماً در این تلاش، موفق نیز می‌شوند.

قانون هفتم – هرگز قدردان کسی نباشید. تحقیقات نشان داده که انسانهای قدردان،‌ شادتر از بقیه هستند و کمتر از بقیه احساس بدبختی می‌کنند. پس مراقب باشید که از کسی قدردانی نکنید. شمردن نعمت‌ها کار احمق‌هاست. کدام نعمت؟ زندگی تنها رنج است. چه چیزی برای خوشحالی وجود دارد؟ مراقب دوستان خیرخواه و اعضای خانواده‌ی خودتان باشید. اینها کسانی هستند که مدام به شما یادآوری می‌کنند که چیزهای خوبی دارید و باید قدردان آنها باشید. در چنین شرایطی رعایت قانون هفتم که بسیار مهم هم هست دشوار می‌شود.

تمرین. فهرستی از همه‌ی نعمت‌هایی که خداوند به شما داده است تهیه کنید. حالا کنار هر کدام، بنویسید که این نعمت‌ها چقدر باعث بدبختی شما شده‌اند. اگر مهارت کلامی ‌خوبی دارید،‌ فکر کنید که این مهارت کجا زندگی شغلی یا شخصی شما را بر باد داده است. اگر پدر و مادر مهربانی دارید فکر کنید که کجاها زندگی شما را به بدبختی کشیده‌اند. کار سختی نیست. برای هر نعمتی، می‌توانید مصیبت‌ها را هم بیابید. در کنار این فهرست، لیست کاملی از بدبختی هایی که هنوز نیامده اما هر لحظه ممکن است بیاید (سیل، زلزله و …) آماده کنید. حس قدرشناسی و رضایت شما به سرعت از بین خواهد رفت.

قانون هشتم – همیشه در وضعیت اضطراب باشید. خیلی مراقب باشید. خوش‌بینی نسبت به آینده ممکن است «احساس بدبختی» را از شما بگیرد. به خاطر داشته باشید که ازدواج شما برای همیشه خوب نمی‌ماند. به خاطر داشته باشید که فرزندانتان روزی شما را رها خواهند کرد. هیچ چیز برای همیشه خوب نخواهد بود.

تمرین. تحقیقاتی انجام دهید که در محل زندگی شما، چه اتفاق‌های بدی ممکن است بیفتد. شاید محل زندگی شما روی گسل باشد. شاید ناحیه‌ی زلزله‌خیزی در اطراف شما باشد. واقعاً احتمال سیل و بارش شدید باران در اطراف شما نیست؟ آلودگی هوا یا نویزهای محیطی نمی‌تواند برای شما سرطان ایجاد کند؟ شاید هم فرزند ناقص‌الخلقه‌ای به دنیا بیاورید. اگر ازدواج نکرده‌اید باز هم نگران فرزند ناقص‌الخلقه‌ی خود باشید. تا ابد که قرار نیست مجرد بمانید.

قانون نهم – تقصیرهای پدر و مادرتان را فراموش نکنید. یادتان باشد که بدبختی شما، پول نداشتن شما، محل زندگی شما و تمام شکست‌های شما، به نوعی به پدر و مادرتان ربط دارد. به هر حال آنها تاثیر زیادی در شرایط امروز شما دارند و شما هم هیچ کاری نمی توانید بکنید. اگر اتفاق‌های خوب و موفقیت‌هایی هم برای شما وجود داشته و دارد، از نقش تصادف غافل نشوید. قرار نیست هر اتفاقی مربوط به پدر و مادر شما باشد. البته این کافی نیست. به گذشته‌ی خود فکر کنید. کسان دیگری را هم می‌توانید بیابید که مقصر باشند. تا به حال فکر کرده‌اید که فریادی که معلم دوم دبستان بر سر شما کشید، منشاء اصلی همه‌ی رفتارهای عصبی و تهاجمی امروز شماست؟ (یا می‌تواند باشد؟!) یا اینکه همکلاسی شما که در سال اول دانشگاه با تقلب نمره گرفت، چقدر در فساد و تقلب هایی که امروز انجام می‌دهید نقش داشته است؟ کمی ‌فکر کنید. به اندازه‌ی کافی از این موارد وجود دارد. احساس مقصر بودن دیگران از پیش نیازهای اصلی بدبختی است.

تمرین. به پدر یا مادرتان زنگ بزنید و یکی از اشتباهاتی را که در دوران کودکی شما کرده‌ و اکنون کاملاً فراموش کرده‌اند به آنها یادآوری کنید. تلاش کنید آنها متوجه شوند که هنوز چقدر در حال پرداخت هزینه برای آن اشتباه کردید. مطمئن باشید که حال آنها را به اندازه‌ی کافی بد کرده‌اید. آنها خودشان با غصه و اندوه، ادامه‌ی مسیر بدبختی شما را هموار خواهند کرد…

این متن همچنان ادامه خواهد داشت...

Loading...