Loading...

 

 

" تمامی کالاها و خدمات اين فروشگاه ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم  از مراجع مربوطه می باشند و فعاليت های اين سايت تابع  قوانين و مقررات جمهوری اسلامی ايران است."

 

روش سنجش PDA (کليک کنيد)

 

 

سبد خرید شما

سبد خرید شما خالی است

رایج ترین اشتباهات کارآفرینان در شبکه سازی

بسیاری از کارآفرینان تازه وارد تصور می کنند که هر چه اندازۀ شبکۀ ارتباطات آن ها بزرگ تر باشد، احتمال موفقیت آنان بالاتر است. هیچ تصوری تا بدین اندازه دور از حقیقت نیست.

رایج ترین اشتباهات کارآفرینان در شبکه سازی

بسیاری از کارآفرینان تازه وارد تصور می کنند که هر چه اندازۀ شبکۀ ارتباطات آن ها بزرگ تر باشد، احتمال موفقیت آنان بالاتر است. هیچ تصوری تا بدین اندازه دور از حقیقت نیست.

فرض کنید می خواهید یک باغچۀ سبزیکاری فوق العاده بسازید. تصور کنید که تمام شهر را گشته اید و گیاهان مورد علاقه خود را تهیه کرده اید. سپس خسته اما راضی و خوشنود به خانه باز می گردید. روز بعد گیاهان بیشتری می خرید و این چرخه را ادامه می دهید. فکر می کنید اگر از گیاهان ارزشمندی که خریده اید به حد کفایت مراقبت نکنید تا پایان سال چه میزانی از آنها ممکن است سالم باقی بمانند؟

شبکۀ مشتریان ما درست به اندازۀ گیاهان به توجۀ ما نیاز دارند. هر چه میزان ارتباطات ما بیشتر باشد، زمان کمتری برای رسیدگی و مدیریت این روابط در اختیار داریم. از این رو باید تعداد روابط بهینه ای که به راحتی می توانیم مدیریت کنیم را مشخص نماییم.

ظرفیت و توانایی محدودی برای ساماندهی روابط خود در اختیار داریم. در حالیکه میزان این روابط ممکن است تا حدی متغیر باشد، تحقیقات دانشگاه کالج لندن نشان می دهد که توانایی شناختی ما تنها محدود به مدیریت 150 تا 250 رابطه است. برای مدیریت روابط بیشتر باید از سایرین کمک بخواهیم یا سازمانی با تعداد کارکنانِ کافی داشته باشیم. در ارتباط با مثالی که  پیشتر به آن اشاره کردیم، باید به جای  باغچۀ سبزی کاری به دنبال ایجاد یک مزرعه ی تجاری باشید که با ابزارهای مناسب تجهیز شده است.

حجم ارتباطات شما باید متناسب با توانایی شما برای رسیدگی به آن باشد. تحقیقات دانشگاه ادینبورگ نشان می دهد که مدیرت روابط «دوستانه ای» که بطور تصادفی با افراد در حین تحصیل و یا در خیابان ایجاد می کنید ناممکن و استرس آور است.

تحقیقات نشان می دهد که وجود شبکه های بزرگ ارتباطی در یک محیط کاری که رفتارهای فرصت طلبانه افراد هیچ گونه عواقب قانونی یا سوء شهرتی را متوجه آنها نمی سازد در حقیقت نوعی مشکل آفرینی است. در این محیط ها باید با افرادی کار کنید که آن ها را به خوبی می شناسید و به آن ها اطمینان کامل دارید. اتفاقا به همین خاطر است که صاحبان کسب و کار در بازارهای نوظهور اغلب در قالب گروه های بسته ای کار می کنند که نفوذ به دورن آن بسیار دشوار است. این گروه ها قوانینی را میان اعضای خود به اجرا در می آورند که نهادهای قانونی ضعیف داخل کشورشان قادر به اعمال آن نمی باشند. از این رو اگر بتوانید به ارتباطات خود در برآورده ساختن توافقنامه های خود اعتماد کنید فضای بیشتری برای شبکه های بزرگ تر خواهید داشت.

در این جا به بیان نکاتی می پردازیم که می توانید برای رشد موثر شبکه ی ارتباطات کاری خود انجام دهید.

ایجاد ارتباط بر اساس یک برنامه استراتژیک

هرگز سعی نکنید همزمان درگیر روابط کاری بسیاری شوید یا آنکه تمام زمان خود را تنها با چند همکار صمیمی بگذرانید. براساس مطالعه ای که به تازگی در مجله بیزینش وِنچِرینگ انجام پذیرفته است بهترین نوع روابط در زمینۀ کارآفرینی رابطه ای است که در عین نزدیک بودن بیش از اندازه نیز صمیمانه نباشد.

همان طور که برای طراحی مناسب باغچه خود نیاز به تعداد کافی و متنوعی از گیاهان دارید، به شبکه ای با گروه های متنوعی از همکاران نیز احتیاج خواهید داشت. شبکه های متنوع نه تنها موجب دسترسی به افراد و منابع می شوند بلکه فرصت ها و بازارهای جدیدی را نیز برای شما فراهم می آورند.

افزایش و ارتقای روابط متقابل

شبکۀ روابط شما در واقع شامل شبکه های گسترده ای از ارتباطات شما در کار و مدرسه و ورزش و محله می باشد. احتمالا در برخی از این شبکه ها دارای نقشی محوری و در برخی دیگر نقش کم رنگی دارید. نقش شما در یک شبکه در صورتی محوری است که شما آن شخصی باشید که تعامل دیگر اعضای شبکه با یکدیگر از طریق آن انجام می پذیرد.

در حالیکه این کار مزایای خاص خود را دارد اما توانایی گردهم آوردن افراد از شبکه های مختلف، مهارت به مراتب مهم تری برای کارآفرینان محسوب می شود. هرچه بیشتر بتوانید در ارتباطات خود به منزلۀ پُلی میان شبکه های مختلف عمل کنید، فرصت های بیشتری برای برخورداری از کمک آن ها خواهید داشت. شما در شبکه قادر به شناسایی مشکلات یا فرصت ها برای کمک به افراد در شبکه های دیگر خواهید بود.

الویت دادن تنوع به کمیت

ما به دنبال ایجاد شبکه ای از ارتباطات با کسانی هستیم که چیز منحصر به فردی مانند دانش یا مهارت و سرگرمی برای عرضۀ به ما داشته باشند. اولین گام در ایجاد شبکۀ ارتباطات خود شناسایی مهارت های منحصر به فرد خود و یافتن افرادی با مهارت های متفاوت اما مکمل است. بی شک نمی خواهید افرادی که با آنها در ارتباط هستید آنچنان شبیه شما باشند که مجموعه ای از منابع و اطلاعات تکراری و اضافی را در اختیارتان قرار دهند و یا آنچنان متفاوت از شما باشند که در عمل هیچ نقطۀ اشتراکی با آنها نداشته باشید.

به علاوه توجه به نیازهای سایرین و دانستن نحوه ی مدیریت تاثیری که بر دیگران می گذارید بسیار حائز اهمیت می باشد. بر مدیریت روابط اصلی خود تمرکز نمایید و بگذارید آنچه در این ارتباطات دربارۀ شما گفته می شود جایگاه و موقعیت شما در یک شبکه ی گسترده تر را تثبیت کند. اگر بخواهید به طور مستقیم روابط بسیاری را توسعه و سامان دهی کنید، کار بسیاری دشواری در مدیریت حتی تعداد محدودی از آن ها خواهید داشت.



نظرات