خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

کشف یکی از عجیب‌ترین گونه‌های دایناسور

کشف یکی از عجیب‌ترین گونه‌های دایناسور

باستان‌شناسان موفق به کشف دایناسوری گیاهخوار شده‌اند که از خویشان «تی.رکس» یکی از درنده‌ترین دایناسورهای گوشتخوار است. آناتومی عجیب این موجود، دانشمندان را سردرگم کرده است.

سال 2004 بود که پسرکی هفت‌ساله به همراه پدر و مادر جغرافی‌دان خود در کوهستان‌های «آند» موفق به کشف فسیل استخوان‌های این حیوان شد. دانشمندان ابتدا تصور می‌کردند این استخوان‌ها متعلق به سه دایناسور مختلف است اما وقتی پروژه کامل شد‌، مشخص شد همه‌شان از آنِ گونه جدیدی از این موجودات است که «چیله‌ساروس» نام گرفته است.
«تیرانوساروس رکس» به عنوان یکی از دهشتناک‌ترین موجودات گوشتخوار شناخته می‌شود. به گفته دانشمندان، این فسیل‌ها به گونه‌ای از دایناسورهای گیاهخوار تعلق دارد که از خویشاوندان «تی.رکس» است. این موجود سری کوچک‌، گردنی بلند‌، انگشتانی تیز‌، دندان‌هایی برگ‌مانند و نوکی همچون نوک پرندگان داشته و از گیاهان تغذیه می‌کرده است. استخوان‌های پای او همچون گونه‌ دایناسورهای تروپاد است که روی دو پای عقب خود می‌ایستادند.

به گزارش آرکیالوژی‌، تروپادها همچون «تی.رکس» گردنی کوتاه،‌ سری بزرگ و قوی‌ و پاهایی عضلانی که بسیار بزرگ‌تر از دستان‌شان بوده داشتند. دندان‌های تیز‌، پنجه‌هایی تیز و فکی قوی از دیگر خصوصیات این‌گونه موجودات بودند.
«چیله‌ساروس» کشف‌شده اما با وجود خویشاوندی با این دایناسورها، ویژگی‌هایی متفاوت دارد و این نشان می‌دهد این‌ گونه از دایناسورها به اندازه دیگر خویشان خود خطرناک نبوده‌اند. طبق نتایجی که از پژوهش‌های چندساله دانشمندان به دست آمده، «چیله سائووس‌»ها اواخر دوره ژوراسیک یعنی حدود 145 میلیون سال پیش و مدت‌ها پیش از «تی.رکس‌»ها زندگی می‌کرده‌اند. 

Loading...