خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

سنجش نبض پیری مغز با روش جدید

سنجش نبض پیری مغز با روش جدید

شیوه جدید محققان «موسسه بکمان» در دانشگاه ایلینوی اربانا- شمپین به طور غیرتهاجمی از نبض فشار و ارتجاع شریان‌های مغز تصویربرداری کرده و روابط بین سلامتی شریان و پیری را آشکارسازی می‌کند.

 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمایت شریانی مغز که سیستم عروق مغزی را می‌سازد، برای پیرشدن سالم مغز و جلوگیری از بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر و دیگر اشکال زوال عقل حیاتی است.

 

محققان در شیوه جدید خود، داده‌های تصویربرداری نوری را با تاباندن نور مادون‌قرمز نزدیک به درون مغز و با هدف اندازه‌گیری فعالیت مغزی ضبط کردند. ایده آن‌ها اندازه‌گیری فشار نبض شریان از طریق تصویربرداری نوری بود که در آن، نبض شریان سیگنال‌های قوی را در داده‌های نوری تولید می‌کند.

 

دانشمندان شیوه جدید خود را روی 53 شرکت‌کننده بین سنین 55 تا 87 سال متمرکز کردند. نتایج اولیه نشان داد سفت‌بودن شریان مغز مستقیما با سلامت قلبی‌تنفسی مرتبط است و هر چه افراد سالم‌تر باشند، شریان‌های آن‌ها ارتجاعی‌تر است. چون سفت‌بودن شریان عامل کاهش جریان خون مغز است، چنین وضعیتی می‌توانند به بروز زوال شناختی سریع‌تر و همچنین افزایش سکته مغزی به ویژه در بزرگسالان مسن بیانجامند.

 

در مجموع، شیوه‌های نوری غیرتهاجمی می‌توانند تخمین‌هایی از ارتجاعی‌بودن شریان و فشار نبض مغز در نواحی مختلف آن ارائه دهند و این امر سرنخ‌هایی درباره میزان مشارکت نواحی مختلف مغز در سلامت کلی ارائه می‌دهد.

 

دانشمندان به دنبال استفاده از این شیوه برای اندازه‌گیری سفتی شریان در گروه‌های مختلف سنی و عروق خاص یا سطوح استرس هستند. سطوح بالای استرس به ویژه در طولانی‌مدت می‌تواند بر سلامت شریان اثر بگذارد.

 

جزئیات این مطالعه در مجله Psychophysiology منتشر شد.

Loading...