خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

بر شانه بزرگان: آلن کی

بر شانه بزرگان: آلن کی

آلن کی (Alan Kay) (متولد ۱۹۴۰) یک دانشمند رایانه‌ای آمریکایی است. او به عنوان عضو فرهنگستان هنر و علوم آمریکا، آکادمی ملی مهندسی و انجمن سلطنتی هنر برگزیده شده است. او را بیشتر به خاطر کارهای پیشگامانه‌اش در زمینه برنامه‌نویسی شیءگرا و طراحی پنجره‌ای واسط گرافیکی کاربر و جمله معروفش «بهترین راه برای پیش‌بینی آینده خلق آن است.» می‌شناسند.

آلن کی نه تنها این ضرب‌المثل محبوب در دنیای فناوری را خلق کرده است، بلکه بارها حقیقت آن را به اثبات رسانده است. وی هم یک بحرالعلوم واقعی و هم یک مخترع به حساب می‌آید که استعداد مهندسی را با دانش رشد کودکان، معرفت‌شناسی، زیست‌شناسی مولکولی و بسیاری حوزه‌های دیگر درآمیخته است.

در دهه ۱۹۶۰، کی به تیم رایانه‌ای زیراکس پارک (Xerox PARC) پیوست که در آنجا بر روی اختراعاتی کار می‌کرد که دنیا را تغییر دادند، مانند واسط گرافیکی، برنامه‌ریزی شیءگرا و خود رایانه شخصی. پس از آن، در اپل، آتاری، HP، دیزنی و اکنون در مؤسسات غیرانتفاعی خود، او به توسعه ابزارهایی کمک کرده است که مدت‌ها پیش از تحققشان آن‌ها را متصور شده بود.

در حال حاضر آلن کی رئیس موسسه تحقیقاتی Viewpoints و استادیار علوم رایانه‌ای در دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس است. او همچنین عضو هیئت مشاوران TTI/Vanguard است. تا اواسط سال ۲۰۰۵، او یک عضو ارشد آزمایشگاه‌های شرکت HP، استاد مدعو دانشگاه کیوتو و ام‌آی‌تی بود.

کی همچنین سابقاً به طور حرفه‌ای یک گیتاریست جاز، آهنگساز و طراح نمایشی و یک نوازنده غیرحرفه‌ای نی بود.

همین‌طور که صنعت شکوفا شده است، اما، کی همچنان برای رسیدن به هدف دوردست‌تر محاسبات تلاش می‌کند تا ماشینی را خلق کند که نه تنها بتواند الگوهای شناخته شده دنیا را بازگو کند بلکه بتواند به هم کودکان و هم بزرگ‌سالان یاد دهد چیزهایی را متصور شوند و ببینند که در غیر این صورت فراتر از توان آن‌ها بود.

Loading...