خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

اختلال پانیک چیست؟

اختلال پانیک چیست؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اختلال پانیک یا هراس یک حمله حاد و ناگهانی اضطراب است که از چند دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد.

 

دکتر غلام رضا خیرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، اظهار کرد: با بروز این حمله فرد مبتلا از لحاظ ذهنی، احساس اضطراب و ترس شدید همراه با علائم بدنی مانند تپش قلب، تعرق و لرزش دست‌ها و درد در ناحیه قفسه سینه و هم چنین احساس از دست دادن کنترل بر حالات خود یا دیوانه شدن ناگهانی را تجربه می‌کند.

 

وی با بیان اینکه افراد تمامی حملات را یک باره تجربه نکرده و تعداد و شدت علائم در حملات از فردی به فرد دیگر متفاوت است، افزود: در برخی موارد افراد مبتلا به پانیک به دلیل احساس ترس درخواست کمک اورژانسی می‌کنند و علائم اولیه این اختلال مانند بیماری قلبی است.

 

این روانپزشک تعداد حملات بیماری پانیک را از چند حمله در روز تا یک یا چند حمله در ماه عنوان کرد و گفت: معمولا ترس از وقوع حملات منجر به محدودیت‌ فعالیت در برخی بیماران می‌شود، بیمار به دلیل ترس از تمسخر از انجام کارهای شخصی و رفتن به مسافرت و مکان‌های شلوغ امتناع می‌کند.

 

خیرآبادی با اشاره به اینکه بیماری پانیک در زنان دو تا سه برابر بیشتر از مردان است، افزود: با وجود اینکه این اختلال در سنین مختلف مشاهده شده است اما در اغلب موارد افراد در سنین جوانی به پانیک مبتلا می‌شوند.

 

وی ادامه داد: علت این اختلال نوعی عدم تعادل در کارکرد شیمیایی مغز است به نحوی که معمولا این افراد سیستم عصبی سمپاتیک فعال‌تری داشته و در برخی از سلول‌های مغزی آن‌ها ترشح مواد شیمیایی بیشتر و یا کمتر از حد معمول است.

 

این روان پزشک با بیان اینکه چرایی عدم تعادل در کارکرد شیمیایی مغز چندان شناخته شده نیست، اضافه کرد: بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که زمینه‌های ژنتیکی و ارثی، استرس‌ها و فشارهای زندگی در ایجاد این اخلال در عملکرد مغز موثر است.

 

خیرآبادی یکی از مشکلات شایع در این اختلال را خود درمانی دانست و ادامه داد: خود درمانی و یا استفاده از داروهای آرام بخشی که باعث وابستگی بیش از اندازه به این داروها می‌شود از مشکلات شایع این بیماران است در حالی که بهترین روش درمانی مراجعه به یک پزشک است تا پزشک از طریق پیگیری‌های درمانی بیمار را از سردرگمی و صرف هزینه‌های گزاف نجات دهد.

 

وی به نحوه برخورد فرد با بروز حمله اشاره کرد و گفت: بهترین اقدام سعی در حفظ آرامش و دوری از وحشت است چرا که اگر چه حملات پانیک آزاردهنده و نگران کننده هستند اما خطرناک نیست و منجر به بروز مرگ، سکته و یا حالات غیرعادی نمی‌شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، سن 20 تا 30 سال را اوج زمان شروع بیماری دانست و افزود: معمولا حملات با اقدامات درمانی تحت کنترل درآمده و در سنین بعد کاهش می‌یابد اما در صورت عدم درمان بیماری شدت یافته و برای تمام عمر تداوم پیدا می‌کند.

 

خیرآبادی شیوه زندگی صحیح و سالم را شرط داشتن روانی سالم و پیشگیری از بیماری‌های اعصاب و روان عنوان کرد و ادامه داد: این شیوه زندگی سالم آمیزه‌ای از داشتن تعادل در زندگی است هم چنین داشتن یک رژیم غذایی مناسب و پرهیز از مواد الکلی نیز توصیه می‌شود.

Loading...