خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

در هر ۶۰ ثانیه ‌روی فیس‌بوک چه اتفاقاتی رخ می‌دهد؟

در هر ۶۰ ثانیه ‌روی فیس‌بوک چه اتفاقاتی رخ می‌دهد؟
هم‌اکنون می‌توان شبکه اجتماعی فیس‌بوک را ‌در کنار شبکه‌های اجتماعی همچون توئیتر، یکی از بزرگ‌ترین و پر‌مخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی دانست. صرف‌نظر از چیستی‌ این شبکه اجتماعی، رخداد‌هایی که در هر ۶۰ ثانیه ‌ـ میانگین ـ ‌در این شبکه اجتماعی با حجم انبوه مخاطبان آن رقم می‌خورد، درخور توجه است.

به گزارش «تابناک»، شبکه اجتماعی فیس‌بوک که در فوریه ۲۰۰۴ توسط مارک زاکربرگ و جمعی از دانشجویان دانشگاه هاوراد بنیان گذاشته شد، در سال‌های زیست خود، به یکی از مهم‌ترین، تأثیرگذار‌ترین و بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیا تبدیل شده است.

بنا بر این گزارش، هم‌اکنون این شبکه اجتماعی بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون (تا آخرین ماه سال ۲۰۱۳) کاربر فعال دارد که تقریبا بیش از ۴۵ درصد کاربران آن در سنین ۱۸ تا ۲۵ سال، یعنی قشر جوان هستند. دفتر مرکزی این شبکه اجتماعی در «منلو پارک» کالیفرنیاست.

در هر 60 ثانیه بر روی فیسبوک چه اتفاقاتی رخ میدهد؟


اما صرف‌نظر از بیوگرافی فیس‌بوک، نکته جالب‌تر درباره آن، رخدادهایی است که روزانه و بلکه در هر ساعت و دقیقه در این شبکه اجتماعی بزرگ روی می‌دهد. شبکه اجتماعی فیس‌بوک، تأثیر بسیاری بر تحولات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی سال‌های اخیر در سرتاسر دنیا داشته ‌و این نشان از قدرت تأثیر‌گذاری بالای این شبکه اجتماعی دارد، که البته به ذات و ماهیت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در عصر اطلاعات‌ باز‌می‌گردد‌.

نشریه «گاردین» در مطلبی که پیرامون افزایش سرمایه و سود این شبکه اجتماعی بزرگ منتشر کرده است، مطالعه‌ای درباره مجموع رویدادهایی که در‌ ۶۰ ثانیه بر روی این شبکه جهانی اجتماعی رخ می‌دهد، کرده، زیرا بررسی و دقت در این مسأله، عمق و شدت فعالیت‌های کاربران بر روی فیس‌بوک را نشان می‌دهد؛ یعنی به شکل میانگین، هزار مطلب جدید، ۱۳۵ هزار آپلود تصاویر، ۵۱۰ هزار اظهار نظر و ۲۳۱ هزار پیام، تنها در ۶۰ ثانیه ؛ این تنها بخشی از رویدادهایی است که بر روی این شبکه اجتماعی رخ می‌دهد.

در هر 60 ثانیه بر روی فیسبوک چه اتفاقاتی رخ میدهد؟

82البته آماری که ‌این گونه در نشریه گاردین منتشر شده، مربوط به سال ۲۰۱۱ یعنی حدود سه سال پیش است. بی گمان با توجه به افزایش حجم کاربران این شبکه اجتماعی از سه سال گذشته تا کنون، می‌توان انتظار داشت ‌این ارقام نیز‌ اساسا تغییر کرده باشند.

این همه نشان از شدت تأثیر‌گذاری این شبکه اجتماعی به دلیل حجم بالای مخاطبان آن دارد. به گونه‌ای که بنا بر آخرین آمار تعداد مخاطبان فعال در یک ماه فیس‌بوک اکنون به یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون ‌رسیده که بیش از ۱۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است؛ به این معنا که اگر فیس‌بوک یک کشور بود، جمعیت آن چیزی به اندازه تقریبی جمعیت کشور چین بود.

در هر 60 ثانیه بر روی فیسبوک چه اتفاقاتی رخ میدهد؟

شاید همین حجم مخاطبان است که اکنون زاکربرگ و دوستان وی را به یکی از ثروتمند‌ترین افراد جهان تبدیل کرده، به گونه‌ای که سود دارایی این شبکه اجتماعی بنا بر آخرین گزارشی که دیروز منتشر شده، به سه میلیارد دلار در سال می‌رسد و در سال ۲۰۱۴، این سود سالانه نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

در هر 60 ثانیه بر روی فیسبوک چه اتفاقاتی رخ میدهد؟

این همه نشان از قدرت بالای تأثیر‌گذاری این شبکه اجتماعی به اندازه حجم مخاطبان آن و به وسعت کره خاک دارد. نگاهی با این جزئیات به شبکه‌های اجتماعی و به شکل کلی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، بیانگر یک موضوع بیشتر نیست و آن اینکه چه دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم، اکنون مدت‌هاست ‌وارد عصر اطلاعات شده‌ایم؛ بنابراین، نگاه دقیق به ظرفیت‌ها و توانایی‌های شبکه‌های اجتماعی و فضای سایبری در کنار درک و دقت به خطرات آن، راه توسعه در آینده نزدیک است؛ توسعه در همه حوزه‌های انسانی اعم از سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی.

Loading...