خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

آتش‌نشان فداکار ایرانی، چهره جهانی شد

آتش‌نشان فداکار ایرانی، چهره جهانی شد

تلاش برای معرفی چهره‌های دارای ظرفیت جهانی شدن‌ در قالب قهرمانان ملی ایران، ‌در قالب یک طرح هنری بین المللی با پروژه آتش‌نشان فداکار آغاز‌ و با اقبال گسترده‌ای مواجه شد تا این باور شکل گیرد که توان جهانی‌سازی چهره مثبت کشورمان با طراحی‌های مناسب هست و تنها باید در این زمینه با اندیشه عمل کرد.   

به گزارش «تابناک»، چندی پیش که آتش‌نشانی ایران به علت نقص فنی، نتوانست جان چند زن کارگر را نجات دهد و آن‌ها بر اثر سقوط از ارتفاع جان باختند، انتقادات بسیاری به آتش‌نشانی ایران شد و هنوز هم گاه‌ تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از ضعف آتش نشانی ایران در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود؛ اما اینها یک روی ‌سکه است.

همین سال پیش بود که یک آتش‌نشان ایرانی به نام امید عباسی، ماسک اکسیژن خود را در جریان آتش سوزی برداشت، روی صورت دختر بچه گرفتار در آتش گذاشت تا جان او را نجات دهد. جان دختر نجات پیدا کرد اما آتش نشان درگذشت و اعضای بدن این مرد فداکار نیز پس از مرگ مغزی به سه بیمار داده شد.

آتش نشان فداکار ایرانی، جهانی شد


اکنون جمعی از جوانان ایرانی در شبکه‌های مجازی از آتش نشان‌های جهان خواسته‌اند تا با عکس این آتش‌نشان ایرانی عکسی بگیرند تا به نوعی تجلیلی از او شده باشد و یاد و خاطره او زنده نگه داشته شود. از این روی، بسیاری از آتش نشان‌ها در کشورهایی مانند فرانسه، افریقای جنوبی، امریکا، نروژ، استرالیا و... در این پروژه همکاری کرده‌اند.

قرار است این عکس‌ها در کنار تصویر سازی‌های هنرمندان کشور‌هایی چون نروژ، اسپانیا، ایتالیا، اندونزی، تونس و ترکیه قرار گیرند و به همت گروه تصویرگران هنر موگه که در واقع جمعی کوچک از جوانان هنرمند ایرانی است، نمایشگاهی از این آثار در ایران برگزار شود.

مریم کی‌بخت از اعضای پایه‌گذار موگه و دبیر هنری نمایشگاه به فرانس ۲۴ گفته است: «گروه هنری «موگه» که سال ۹۲ تأسیس شده تصمیم گرفته است تا بخشی از پروژه‌های هنری خود را به معرفی شخصیت‌های «قهرمان» اختصاص دهد هدف ما زنده نگه داشتن ارزش‌های انسانی در جامعه مدرن امروزی و معرفی آن‌ها به نسل نونهال و نوجوان است. نخستین پروژه نیز با آتش‌نشان قهرمان ایرانی آقای امید عباسی کلید خورده است».


کی‌بخت درباره علت این انتخاب گفته است: «ایشان یک فرد عادی بود که از هیچ حمایت خاصی برخوردار نبود، حتی حمایت رسانه‌ها؛ جانش را‌ برای نجات یک انسان دیگر از دست داد. به نظر ما در گروه موگه رسید که ایشان نمونه‌ای عالی برای معرفی به نسل کودک و نوجوان است، نوجوانانی که امروز فوتبالیست‌ها و خواننده‌ها شده‌اند قهرمان آن‌ها‌»

این گونه بود که هنرمندانی از هفت کشور دنیا، حدود ۲۰۰ اثر هنری‌ را با موضوع آقای امید عباسی خلق کرده و فرستادند‌ که عکس آتش نشان‌های جهان با عکس این آتش‌نشان ایرانی در کشورها، بخش جانبی این پروژه خواهد بود که طی نمایشگاهی از ۱۷ تا ۲۲ مرداد به نمایش درخواهند آمد. آثار، تصویرسازی به صورت دستی و یا دیجیتال با جامعه هدف کودکان و نوجوانان است و تکنیک کار‌ها نیز آزاد بوده است.

این اتفاق به خودی خود نشان داد، هنرمندان ایران چگونه می‌توانند به سادگی پدیده‌هایی که در کشورمان به وقوع می‌پیوندد و به سادگی از کنارشان می‌گذریم و به فراموشی می‌سپاریم، ابعادی جهانی بخشند و این آتش نشان قهرمان و فداکار، یکی از این پدیده‌هاست؛ پدیده‌ای که صفت قهرمان برایش در سراسر این کره خاکی درست است و به همین دلیل واکنش مشابهی ‌در دیگر کشور‌ها‌ داشته است.

هنرمندان این بار بی‌مرز عمل کردند تا یکی از نمادهای معاصر شجاعت در کشورمان که جنبه سیاسی نیز نداشت، در سراسر جهان به عنوان یک ایرانیِ فداکار معرفی شود؛ رخدادی که بدون هزینه‌های کلان تبلیغاتی روی داد و از این نگاه یک رخداد بزرگ برای هنرهای تجسمی کشورمان به شمار می‌رود که کمتر تجربه‌های مشابهی داشته است.

Loading...