خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

از استفاده از گوگل کروم روی لپ‌تاپ خود پرهیز کنید!

از استفاده از گوگل کروم روی لپ‌تاپ خود پرهیز کنید!

به تازگی اخباری منتشر شده، مبنی بر اینکه مرورگر معروف گوگل کروم ‌روی سیستم عامل ویندوز با ‌مشکلی اساسی روبه‌روست که خبر بدی برای کاربران لپ‌تاپ به همراه دارد. این مرورگر منجر به آن می‌شود که باتری لپ‌‌تاپ به شدت ضعیف شده و عمر ذخیره انرژی آن کاهش می‌یابد و در عین حال، منجر به کندی سیستم عامل نیز می‌شود.

به گزارش «تابناک»، این موضوعی است که نخستین بار وب‌سایت «فوربس» آن را منتشر کرده است. پرسش اساسی ‌اینجاست که چه چیز منجر به آن می‌شود، ‌گوگل کروم بیش از دیگر مرورگرها، ‌ذخیره باتری لپ‌تاپ را به سرعت تحلیل برد؟

آن گونه که فوربس توضیح داده، گویا این مشکل ناشی از ‌Clock Tick Rate است؛ این سیستم ذاتی ویندوز است و بدون آنکه خود به دنبال آن بروید، چیزی از آن نخواهید دانست
.

کاری که گوگل کروم به محض اجرا انجام می‌دهد، این است که نرخ تیک ساعت سیستم را به یک میلی ثانیه کاهش می‌دهد، در حالی که در حالت عادی در ویندوز، این نرخ باید برابر با ۱۵.‌۶۲۵ میلی ثانیه باشد.

اما نرخ تیک ساعت چیست و چرا این موضوع اهمیت دارد؟ در سیستم عاملی مانند ویندوز، این رویداد‌ها هستند که همه چیز را رقم می‌زنند و این رویداد نیز در فواصل زمانی مشخص پردازش می‌شوند. برای کاهش مصرف انرژی پردازشگر در زمانی که رویدادی نیازمند پردازش نیست، به حالت Sleep رفته و سپس در فواصل زمانی تعیین شده برای پردازش رویداد‌ها به حالت عادی باز‌می‌گردد.

در واقع کاری که کروم می‌کند، این است که این نرخ را از نو تعریف می‌کند و با کاهش آن به یک میلی ثانیه در نسبت با ۱۵.‌۶۲۵ میلی ثانیه، منجر به آن می‌شود که سیستم برای مدت زمان بیشتری بیدار بماند. در حقیقت در یک میلی ثانیه پردازشگر، هزار بار در ثانیه برای پردازش رویداد‌ها بیدار می‌شود، ولی در ۱۵.‌۶۲۵ میلی ثانیه این اتفاق تنها ۶۴ بر در ثانیه رخ می‌دهد.

مایکروسافت در این باره گفته است، کاهش نرخ تیک ساعت سیستم به یک میلی ثانیه، منجر به آن می‌شود که مصرف انرژی تا بیش از ۲۵ درصد افزایش یابد. این موضوع همچنین می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در سیستم نیز بشود، زیرا در این صورت یک نرم افزار بیشتر منابع سیستم را از آن خود می‌کند.

اما اگر کروم این کار را با سیستم می‌کند، اوضاع در خصوص سایر مرورگر‌ها به چه ترتیب است؟

زمانی که ‌آخرین نسخه از فایرفاکس یا Internet Explorer را اجرا می‌کنید، نرخ تیک ساعت سیستم برابر با‌‌ همان ۱۵.‌۶۲۵ میلی ثانیه ‌می‌ماند، تا هنگامی که مرورگر نیاز داشته باشد ‌برای انجام پروسه‌ای خاص این نرخ را افزایش دهد.

برای نمونه، زمانی که اقدام به دیدن ویدئویی در وب‌سایت یوتیوب می‌کنید، این نرخ به یک میلی ثانیه افزایش می‌یابد؛ اما پس از بستن تب مذکور به حالت عادی باز‌می‌گردد، ولی گوگل کروم از‌‌ همان آغاز اجرا، این نرخ را به یک میلی ثانیه تغییر داده و تا آخرین لحظه یعنی بستن مرورگر به شکل کامل در‌‌ همان نرخ نگه می‌دارد.

از استفاده از گوگل کروم بر روی لپتاپ خود پرهیز کنید!

این موضوع در حالی اهمیت دارد که به یاد آوریم بیشتر کاربران اقدام به اجرای مرورگر خود از زمان روشن کردن سیستم تا ‌خاموش شدن آن می‌کنند؛ در واقع مرورگر‌ها جزو برنامه‌هایی هستند که همواره در حال اجرا می‌باشند.

این موضوع با ‌یک آزمایش نیز به اثبات رسیده است. در حالت عادی و با اجرای مرورگر کروم، مصرف انرژی سیستم بین ۱۵ تا ۲۰ وات در تغییر است، در حالی که بدون اجرای مرورگر کروم، این میزان به ۱۲ تا ۱۵ وات کاهش می‌یابد؛ هرچند بر روی یک سیستم دسکتاپ این موضوع چندان اهمیتی ندارد، ‌موضوع درباره ‌یک لپ‌تاپ به کلی متفاوت است.

از استفاده از گوگل کروم بر روی لپتاپ خود پرهیز کنید!

نکته‌ای که باید در اینجا به آن اشاره کرد، اینکه سیستم‌های مبتنی بر Mac و لینوکس از این مشکل مبرا هستند، زیرا از سیستمی به نام tickles timers استفاده می‌کنند.

اما ‌برای ‌این مشکل چه می‌توان کرد؟

تقریبا هیچ. آن گونه که فوربس توضیح داده، ‌این مشکل اکنون مدت زمانی طولانی است که شناخته شده و برای مدت زمانی طولانی نیز جزو باگ‌های Chrominum به آن اشاره شده است، اما همواره از آن غفلت‌ شده است.

اگر گوگل فکری به حال این موضوع نکند، در نتیجه مشکلات اساسی برای کاربران این مرورگر که از آن ‌روی لپ‌تاپ استفاده می‌کنند در نسبت با کاربران فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر به وجود خواهد آمد. راه دیگر برای کاربران گوگل‌کروم تا آن زمان این است که فعلا به مرورگرهای دیگر از جمله فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر رجوع کنند.

Loading...