خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

حقایقی شوکه کننده در مورد استفاده از نوستالژی در بازاریابی

حقایقی شوکه کننده در مورد استفاده از نوستالژی در بازاریابی

کمپانی‌های بزرگ دنیا سال‌های متمادی از نوستالژی برای فروش محصولاتشان استفاده کرده‌اند. در این مطلب دلیل جواب دادن این شیوه و اینکه چطور از آن به نفع خود استفاده کنید را می‌خوانید:

هرچه دنیای ما انسان‌ها بیشتر و بیشتر پراسترس و ناامن می‌شود، بیشتر حسرت آرامش‌هایی که در گذشته داشته‌ایم را می‌خوریم. در آن «روزهای خوب گذشته» همه چیز به نظر عالی می‌رسید. آدم‌ها خوشحال‌تر بودند، زندگی به نظر ساده‌تر می‌رسید و حتی خورشید هم انگار روشن‌تر بود! یا حداقل ما این طور فکر می‌کنیم.

دیگر بر کسی پوشیده نیست که دست گذاشتن روی خاطرات گذشته افراد می‌تواند ابزاری عالی برای فروش محصولات به آن‌ها باشد. متخصصین تبلیغات همواره تلاش کرده‌اند که محصولاتشان را به خاطرات روزهای ساده و پر آرامش افراد گره بزنند. چه این کار از طریق تصویری باشد که شهرها و روستاهای کوچک و ارزش‌های آن‌ها را به تصویر کشیده است و چه از طریق فلش بک زدن به نوع لباس پوشیدن در زمان‌های گذشته. البته بیشتر اوقات این رویکرد توسط منتقدینی که ادعا می‌کنند این کاری عوام‌فریبانه برای استفاده ابزاری از خاطرات پر ارزش افراد فقط به منظور افزایش فروش است، مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

به هر حال، تحقیقات اخیر دلیل اینکه نوستالژی چنین تأثیری بر ما می‌گذارد را مشخص کرده‌اند. بر طبق این تحقیق، کمک به افراد برای تحریک احساسات نوستالژیک آن‌ها یکی از بزرگ‌ترین کارهایی ست که می‌توان برای آن‌ها انجام داد. محققین در چندین آزمایش از گروهی از افراد خواستند احساسشان را وقتی که مرگ خود را تصور می‌کنند بیان کنند. قکر کردن به این سؤال می‌تواند مقدار زیادی استرس را در بسیاری از افراد برانگیزد ولی چیزی که دانشمندان روانشناسی در این مطالعه دریافتند بسیار عجیب بود.

پس از پایان آزمایش وقتی روی شرکت‌کنندگان بررسی صورت گرفت مشخص شد که آن کسانی که گزارش شده بود کمتر نسبت به نوستالژی حساس‌اند بسیار بیشتر از سایر افراد در دور کردن احساسات منفی از خود مشکل داشتند. درعوض، شرکت‌کنندگانی که گزارش شده بود بیشتر به نوستالژی حساس‌اند مواجهه با ترس از مرگ برایشان ساده‌تر بود و در کل آرامش بیشتری داشتند.

وقتی ما از نوستالژی در تبلیغاتمان استفاده می‌کنیم، چه تصویر باشد و چه محتوای آنلاین، فقط موضوع این نیست که مخاطبانمان را مجبور کنیم با خود فکر کنند: «آره یادم می آید…». نوستالژی در ذات خود ارتباطی عمیق و مشتاقانه با چیزی بزرگ‌تر از خودمان است. افرادی که قادرند خود را در چارچوب گذشته‌شان، ریشه‌هایشان و فرهنگ‌هایشان ببینند، بانکی از خاطرات همراه خود دارند که می‌توانند هر از چند گاهی خاطره‌ای را از آن بیرون بکشند و این به آن‌ها اجازه می‌دهد احساس کنند با بقیه افراد ارتباط دارند و دچار ناامیدی حاصل از جدا دیدن خود از اطرافیان نشوند.

شاید سخت باشد ولی ارزش در نظر گرفتن را دارد. کسب و کارهایی که در طول زمان پایدار می‌مانند آن‌هایی هستند که برای اهدافی فراتر از پول درآوردن کار می‌کنند. آن‌ها در پی ایجاد و پرورش مفاهیم هستند. آن‌ها یک مفهوم یا جنبش را نمایندگی می‌کنند و نه یک محصول را. استفاده از قدرت نوستالژی در فروش و بازاریابی گامی در جهت ایجاد و پرورش یک مفهوم خاص برای شماست.

Loading...