خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

درباره Windows 64-bit Itanium چه می‌دانید؟

درباره Windows 64-bit Itanium چه می‌دانید؟
بیشتر کاربران درباره نسخه‌های ۶۴ و ۳۲ بیتی ویندوز شنیده‌اند و به خوبی از تفاوت‌های آن‌ها آگاهند. ‌شاید به تازگی ‌در برخی از وب‌سایت‌های وابسته به مایکروسافت یا برخی وب‌سایت‌های دانلود، چیزی به نام Windows ۶۴- bit Itanium شنیده یا خوانده باشید؛ اما آیا این یک سیستم عامل جدید است یا نه؟

به گزارش «تابناک»، موضوع بر‌خورد با اصطلاحات و عبارات جدید، موضوع جدیدی نیست و در دنیای فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات هر روزه ایده‌ها و محصولات جدیدی طرح و خلق می‌شوند که نام‌ها و اصطلاحات جدیدی برای آن‌ها ساخته می‌شود.

موضوع ویندوز Itanium نیز چیزی شبیه به این است؛ در واقع Itanium مربوط به یک ساختار پردازش اینتل برای سیستم عامل‌های سرور است که همچنین با نام IA-۶۴ نیز شناخته می‌شود که در آن IA مخفف Intel Architecture است.

اما Windows 64-bit Itanium چیست؟

همان گونه که گفته شد، IA-۶۴ از ساختار پردازش Intel Itanium استفاده می‌کند که به منظور استفاده در سیستم‌های پردازشی و سرورهای بزرگ با کارآیی بالا طراحی شده است. این پردازشگر در سال ۲۰۰۱ تولید و منتشر شد؛ اما عملکرد آن در حد انتظار نبود و ‌به گونه‌ای به سرنوشت کشتی تایتانیک مبتلا شد و برخی از انتقادات آن را با اصطلاح Itanic خطاب کردند!

در مورد Windows 64-bit Itanium چه میدانید؟

از سوی دیگر، AMD اقدام به طراحی و تولید پردازشگر‌های x۸۶-۶۴ کرد که در عین حالی که از حافظه ۶۴ بیتی پشتیبانی می‌کرد، نرم‌افزارهای ۳۲ بیتی را نیز با سرعت معمول سخت‌افزار پردازش می‌کرد. این پردازشگر‌ها به x۸۶-۶۴ معروف ‌و بعدا با‌‌ همان نام x۶۴ خوانده شدند. در واقع x۶۴ یک اصطلاح‌زاده مایکروسافت و مخفف Extended ۶۴ است.

در حالی که ذاتا مایکروسافت از پردازشگر Itanium پشتیبانی می‌کرد، به دلیل استقبال اندک بازار، بعد‌ها از پشتیبانی آن صرف‌نظر کرد. یکی از مشکلات اصلی این پردازشگر این بود که Backward Compatible نبود؛ یعنی ‌نرم‌افزارهای ۳۲ بیتی را به خوبی اجرا نمی‌کرد و تنها قادر به اجرای نرم‌افزارهای ۳۲ بیتی بود.

به دنبال این، اینتل نیز تصمیم بر آن گرفت که پشتیبانی از پردازش x۶۴ را در قالب پردازشگر‌های x۸۶ خود صورت دهد. در اینجا بود که فن‌آوری Extended Memory ۶۴ یا EM۶۴T سر برآورد. این فن‌آوری به پردازشگر‌هایی شبیه به Intel Xeon این اجازه را می‌داد که به پلتفرم‌های ۳۲ بیتی به میزان بیشتری از حافظه که توسط پلتفرم‌های ۶۴ بیت پشتیبانی می‌شد دسترسی داشته باشند.

این فن‌آوری است که هم‌اکنون در سیستم‌های لپ‌تاپ یا دسکتاپ خود از آن استفاده می‌کنیم.

اما ویندوز XP و ویندوز Server ۲۰۰۸ RT آخرین نسخه‌های ویندوز بودند که از Itanium پشتیبانی می‌کردند و نشخه‌های بعدی ویندوز هیچ پشتیبانی از Itanium نداشتند.

آیا ویندوز شما Windows ۶۴-bit Itanium است؟


کاربرانی که از سیستم‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنند، در صورت لزوم می‌توانند بفهمند، اکنون از چه سیستمی استفاده می‌کنند. برای این کار cmd ویندوز را اجرا کرده و دستور زیر را در آن وارد کنید.:

Wmic cpu get architecture

در مورد Windows 64-bit Itanium چه میدانید؟

همان گونه که در تصویر بالا می‌بینید، خروجی این دستور یک عدد است که در اینجا عدد 9 نمایش داده شده. خروجی‌های دستور و معانی آنها به ترتیب زیر است؛

0 = سیستم x86

6 = سیستم Itanium

9 = سیستم x64

پس از این، ‌هر‌گاه درباره یک سیستم 64-bit سخن گفتید، باید کمی دقیق تر باشید، زیرا دو نسخه از این نوع سیستم وجود دارد؛ سیستمی که همان Itanium اینتل ‌و سیستم دیگر که همان سیستم 64 بیتی Backward Compatible است که نخستین بار توسط AMD طراحی و تولید و سپس توسط اینتل دنبال شد.

 
 
Loading...