خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

بر شانه بزرگان: استیو وزنیاک

بر شانه بزرگان: استیو وزنیاک

اگر یک نفر باشد که بتوان گفت آغازگر انقلاب کامپیوترهای شخصی بوده است آن شخص استیو وزنیاک است. او ماشینی را طراحی کرد که کامپیوتر رو میزی را برای همگان توصیف می کرد: Apple II.

وزنیاک و استیو جابز در سال ۱۹۷۶ کمپانی اپل را تاسیس کردند. با وجود دانش فنی وزنیاک و انرژی تمام‌نشدنی جابز، آنها تیمی قوی را تشکیل داده بودند. وز اولین بار کامپیوتر دست سازش را که Apple I نام داشت در سال ۱۹۷۶ در باشگاه کامپیوترهای خانگی سیلیکون ولی به نمایش گذاشت. پس از آن‌که جابز قراردادی را با فروشگاهی محلی با عنوان Byte Shop برای تولید ۱۰۰ ماشین بست، اپل راه پیشرفتی سریع را در پیش گرفت.

وز سریعاً اپل II را در ادامه راهی بازار کرد. او به تنهایی تمامی سخت‌افزار و نرم‌افزار این ماشین را ساخت که در زمان خودش ماشینی بی‌رقیب بود. و او تمامی این کارها را در حالی انجام داد که مشغول کار تمام‌وقتش در شرکت HP بود. اپل II در سال ۱۹۷۷ در اولین نمایشگاه کامپیوتر West Coast به نمایش عموم درآمد.

شرکت اپل در سال ۱۹۸۰ سهام خود را به عموم عرضه کرد که از زمان عرضه شرکت فورد در سال ۱۹۵۶ بزرگ‌ترین این رویدادها محسوب می شد و بیشترین میزان میلیونرهای یک شبه را تا آن موقع به وجود آورد.

اپل II ماشینی بود که کامپیوترها را به میزهای شخصی افراد عادی آورد. دلیل موفقیت آن در این کار طراحی خارق العاده این ماشین بود. ولی وقتی شما با وز شخصاً برخورد داشته باشید متوجه جنبه فوق العاده دیگری از شخصیت وی می شوید. یک برنامه‌نویس اگر بخواهد آن را توصیف کند می گوید: “او از سخت‌افزاری عالی برخوردار بود.”

Loading...