خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

روح سرگردان «نرودا» در خیابان‌های شیلی

روح سرگردان «نرودا» در خیابان‌های شیلی

به مناسبت 110 سالگی «پابلو نرودا»، تصویر مجازی این شاعر سرشناس برنده نوبل روی دیوارهای شهر سانتیاگوی شیلی به حرکت درآمد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روز شنبه یکصد و دهمین زادروز شاعر «هوا را از من بگیر، خنده‌ات را نه» بود. به همین مناسبت تصویرهایی مجازی از پابلو نرودا در حال قدم زدن در خیابان‌های شهر سانتیاگو و در حال نوشتن شعر روی پنجره خانه‌ محل سکونتش مشاهده شد.

 

این تصویرهای متحرک که از طریق ویدئو پروجکشن ظاهر شدند،‌ بخشی از پروژه‌ ابتکاری بنیاد «نرودا» برای بزرگداشت شاعر ملی شیلی بودند.

 

مردم سانتیاگو توانستند بار دیگر نرودا را در حال قدم زدن در خیابان‌های اطراف محلی زندگی‌اش ببینند. تصویری از نرودا هم روی پنجره خانه‌ای که اکنون به موزه تبدیل شده قطعاتی از سروده‌هایش را نوشت.

 

 

پابلو نرودا

 

به گزارش آسوشیتدپرس،‌ این تصاویر با سیستم صوتی همراه بود که صدای نرودا را در حال زمزمه کردن شعرهایش به عابران نشان می‌داد. تصویر این شاعر برنده جایزه نوبل از آرشیو فیلم‌های قدیمی گرفته شده بود.

 

نرودا دیپلمات‌، فعال سیاسی، سناتور و شاعر برنده‌ جایزه‌ نوبل ادبیات بود که در جنوب سانتیاگو به دنیا آمد. وی ‌12 روز پس از کودتای نظامی «آگوستو پینوشه» که به سرنگونی «سالوادور آلنده» انجامید‌، در بیمارستان درگذشت.

 

اعضای خانواده‌ نرودا معتقدند او در سن 69 سالگی بر اثر پیشرفت بیماری سرطان پروستات درگذشت، اما «مانوئل آریا» - راننده شخصی او - در سال 2011 با اظهارات تکان‌دهنده خود مدعی شد که تزریقی که پیش از مرگ برای این شاعر برنده نوبل ادبیات انجام شد،‌ علت فوت او بوده است.

 

متخصصانی از آرژانتین و اسپانیا برای نبش قبر پابلو نرودا پس از گذشت 40 سال به نیروهای صلیب سرخ بین‌المللی پیوستند. پس از انجام آزمایشاتی که شش ماه به طول انجامید، کارشناسان اعلام کردند هیچ‌گونه سمی در بدن او یافت نشده است. پژوهشگران آمریکایی و اسپانیایی پس از انجام آزمایش‌های لازم مدعی شدند که مواد شیمیایی یافت‌شده در بدن نرودا کاملا منطبق با داروهایی است که او برای درمان بیماری‌اش مصرف می‌کرده است.

Loading...