خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

سه ابزار فوق‌العاده در ویندوز که از وجود آنها بی‌خبرید!

سه ابزار فوق‌العاده در ویندوز که از وجود آنها بی‌خبرید!

با وجود آنکه ‌بیش از یک سال است که از حضور ویندوز 8 در بازار می‌گذرد، ‌هنوز بسیاری از کاربران از نسخه پیشین ویندوز (ویندوز 7 ) استفاده می‌کنند و بسیاری نیز از ویندوز XP به ویندوز 8 روی آورده‌اند. این در حالی است که هنوز ابزار‌ها و ترفند‌هایی در ویندوز وجود دارد که بسیاری از کاربران به رغم این همه جابجایی از آن بی‌خبرند.

به گزارش «تابناک»، صحبت کردن از ابزارهای مخفی در ویندوز همیشه ‌جالب توجه بوده است. کلیدهای میانبر خاص و ویژه، ترفندهای مخفی و حرفه‌ای، ابزارهایی که کمتر کسی آنها را می‌شناسد و مانند آن همیشه برای کاربران این سیستم عامل جالب توجه و دوست‌داشتنی بوده است.

در این جا ما تلاش می‌کنیم شما را با سه نمونه از ابزارهایی آشنا سازیم که مایکروسافت در دو یا سه سال گذشته به ویندوز افزوده و بسیاری از کاربران از وجود آنها بی‌خبرند.

آمار ثبات و بی‌ثباتی سیستم خود را بگیرید!

بگذارید با یک ابزار کاربردی آغاز کنیم. آیا احساس می‌کنید ‌سیستم شما چند مدتی است، بی‌ثبات عمل می‌کند و به مشکل خورده است؟ این موضوع می‌تواند از نشانه‌های وجود یک بد‌افزار خطرناک در دل سیستم شما باشد. برای فهمیدن این موضوع، می‌توانید از ابزار Reliability History استفاده کنید.

تنها کافی است، ‌عبارت View reliability History را در منو‌‌ Start یا Start Screen خود جستجو و آن را اجرا کنید. با این کار، پنجره‌ای نمایش داده می‌شود که گزارشی از کارکرد سیستم شما در چند هفته اخیر به همراه مشکلات و مسائل احتمالی که برای آن پدید آمده، می‌دهد.

سه ابزار فوق العاده در ویندوز که از وجود آنها بی خبر هستید!

فایل‌های پاک شده خود رابا cipher غیر‌قابل بازیابی کنید

ما اینجا در «تابناک» همواره به شما توصیه می‌کنیم، ‌فایل‌ها و داده‌های حساس خود را به گونه‌ای پاک‌ کنید که قابل بازیابی نباشند. برای این موضوع چه در رایانه‌های شخصی و چه در گوشی‌های هوشمند نیز ابزارهایی ‌معرفی نموده‌ایم.

اما جالب اینکه ویندوز در دل خود ابزاری ‌دارد که به سادگی با رونویسی کردن فضای خالی حافظه، فایل‌ها و داده‌های سیستم شما را غیر قابل بازیابی می‌کند.

برای استفاده از این ابزار cmd را اجرا ‌و در آن دستور cipher /w: C را وارد کنید. در این صورت درایو C شما ‌‌کامل پاکسازی خواهد شد. برای هریک از درایو‌ها کافی است که عبارت درایو مورد نظر را در این دستور با حرف C جایگزین کنید (برای نمونه:
cipher /w:D).

سه ابزار فوق العاده در ویندوز که از وجود آنها بی خبر هستید!

این روند البته کمی زمان‌بر است؛ اما هنگامی که تکمیل شود، حتی حرفه‌ای‌های FBI هم نخواهند توانست از حافظه سیستم شما اطلاعات قابل استفاده‌ای بازیابی کنند!

فرا‌تر از سیستم خود جستجو کنید!

ویندوز ابزاری ذاتی برای جستجوی فایل‌ها و داده‌ها در سیستم شما ‌دارد؛ اما آیا می‌دانستید ‌با کاربست کمی ترفند، می‌توانید حتی جستجوی خود را در ورای اینترنت نیز انجام دهید؟ این کار با استفاده از Search Connector‌ها شدنی است.

سه ابزار فوق العاده در ویندوز که از وجود آنها بی خبر هستید!

برای این کار کافی است، ‌اقدام به دانلود و نصب Search Connector‌هایی که سازگار با استانداردهای OpenSearch هستند، کنید. این‌ها با نام Federate Search نیز شناخته می‌شوند.

شما می‌توانید در گوگل به دنبال  Connector‌ها بگردید. این Connector‌ها فایل‌هایی با پسوند OSDX هستند که زمانی که آن‌ها را اجرا می‌کنید، پیامی ظاهر می‌شود که از شما درخواست مجوز برای نصب Connector می‌کند.

سه ابزار فوق العاده در ویندوز که از وجود آنها بی خبر هستید!

پس از آنکه آنها را نصب کردید، Explorer ویندوز را باز کنید و خواهید دید ‌در پنل سمت چپ و در نمای درختی که درایو ها نمایش داده می‌شود، این Connector ها دیده می‌شوند. با انتخاب این Connector ها و جستجو در Explorer مستقیم‌ جستجوی شما به وب منتقل می‌شود.

سه ابزار فوق العاده در ویندوز که از وجود آنها بی خبر هستید!


بسیاری از کاربران به تازگی جادو‌ Search Connector‌ها را دریافته‌اند، ولی بیش از ۹۰ درصد کاربران، هنوز هیچ اگاهی از این موضوع و ابزار ندارند.

Loading...