خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

۷ عامل کلیدی موفقیت در یک کسب‌وکار خدماتی

۷ عامل کلیدی موفقیت در یک کسب‌وکار خدماتی

عوامل کلیدی موفقیت در یک کسب‌وکار کالامحور از قبیل فروش با حاشیه سود ۵۰ درصدی یا بیشتر، ایجاد حق انحصار کالا و مالکیت معنوی و بهبود مستمر خط تولید، به‌خوبی شناخته شده است.

اما اگر هنر و حرفه اصلی شما ارائه خدماتی همچون مشاوره یا طراحی وب‌سایت است، یافتن معیاری جهت ارزیابی کار و نحوه تأمین مالی‌تان، سخت‌تر خواهد بود.

درزمینهٔ تولید کالا، زمانی که محصول و مدل کسب‌وکار کارایی دارید؛ تنها نیاز دارید برای تولید انبوه کالا پول داشته باشید و با بهره‌گیری از عملیات فروش و بازاریابی کسب‌وکارتان را به‌پیش ببرید. در حوزه خدمات، ازآنجایی‌که دارایی فکری و مزیت رقابتی درواقع خود شما هستید، رشد کسب‌وکار اغلب نیازمند این است که خودتان را شبیه‌سازی کنید. ازآنجایی‌که خدمت شما مانند یک کالا زمان نگهداری (مدتی که می‌توان کالایی را پیش از اینکه خراب بشود در قفسه نگاه داشت) ندارد، هنگامی‌که خواب هستید، درآمدی نخواهید داشت.

درواقع عوامل موفقیتی وجود دارند که بکار گیری آن‌ها در هر دو حوزه (کالا و خدمات) رایج است. برای مثال، هر دو نیازمند ارائه خدمات برتر به مشتریان، ایجاد وفاداری مشتری و فراهم ساختن ارزشی واقعی با یک قیمت رقابتی هستند. در اینجا به عوامل موفقیتی اشاره خواهد شد که برای یک کسب‌وکار خدماتی کلیدی هستند:

۱) ایده‌ای که برای ارائه خدمت در ذهنتان است را روی کاغذ بیاورید.

اگر قادر به کمی کردن و یا مستندسازی خدماتتان جهت ایجاد قابلیت تکرار و استخدام کارکنان جدید نیستید، با تلاش برای رشد کسب‌وکارتان فقط در حال فرسوده کردن خود هستید. حتی خدمات مهارتی و هنری، مانند طراحی گرافیک و نوشتن یک آگهی خوب، از قوانین و فرآیندهایی خلاقانه بهره می‌برند. «چاشنی مخفی» خود را کشف کنید.

۲) با خدمتی که با آن آشنا هستید و به آن علاقه‌مندید شروع کنید.

یک کسب‌وکار خدماتی برای رسیدن به موفقیت در مقایسه با یک کسب‌وکار کالامحور، بیشتر به مهارت درونی و بینش حاصل از تجربیات نیازمند است. اگر تعهد و شور و علاقه بالایی نداشته باشید، مشتریانتان جویای شما نخواهند بود. اکنون تنها کاری که باید انجام دهید این است که برخی از این وظایف را به اعضای جدیدی که مشتاقانه به تیمتان می‌پیوندند، محول کنید.

۳) اجازه ندهید خدمتتان به‌عنوان خدمتی عام و غیرمتمایز تلقی شود.

اگر حجم عرضه کالا به‌اندازه کافی زیاد باشد، کالاهای کم‌هزینه و با حاشیه سود پایین می‌توانند برندگان میدان باشند. اما در یک استارتاپ خدماتی با محدودیت زمان در یک روز کاری و کارکنان کارآزموده جهت ارائه خدمات مواجه خواهید شد و نمی‌توانید با حاشیه سود پایین موفق شوید؛ بنابراین لازم است به‌روشنی نشان دهید چگونه خدمت شما برای مشتریان هدفتان نوآورانه‌تر و دارای ارزش بیشتری است.

۴) فقط بهترین افراد با مهارت‌های پایه مناسب را استخدام کنید.

مشتریان پولی نمی‌پردازند یادگیری نحوه انجام کار توسط کارکنان تازه‌وارد را مشاهده کنند و سپردن کار به یک نیروی کار ارزان منجر به شکست خواهد شد. افرادی با مهارت‌های پایه قوی را به کار بگیرید تا برنامه‌های آموزشی‌تان بر عناصر منحصربه‌فرد و نوآورانه‌ای متمرکز شود که خدمت شما به میدان نبرد وارد می‌کند.

۵) درزمینهٔ کاری خود، متخصصی نمایان و در دسترس باشید.

امکان برقراری ارتباط از طریق رسانه‌های جمعی را برای افراد ایجاد کرده و وبلاگ یا مقاله‌ای را جهت انتشار در نشریات صنعت خود آماده کنید و در کنفرانس‌ها و سخنرانی‌ها شرکت نمایید. چنین اقداماتی تخصص و ارزش شما را نمایان می‌کند و به اثبات می‌رساند. برقراری ارتباط با سازمان‌های همسان و دسترسی به افراد و تکنولوژی جهت به‌روزرسانی سازمان، از دیگر پیامدهای این اقدامات است.

۶) سعی کنید رابط خوبی باشید.

محصولات به‌راحتی برای مشتریان قاب ‌ لمس و رؤیت هستند، درحالی‌که خدمات تا حدی غیرقابل رؤیت‌اند. باید بتوانید به‌طور روشنی بیان کنید چرا خدمت شما برای اعضای تیم خودتان و همچنین مشتریان بهترین است. حتی اگر خدمت فوق‌العاده‌ای را ارائه دهید، درصورتی‌که اطلاع‌رسانی‌تان ضعیف باشد و کسی درباره آن چیزی نداند، کاری از پیش نخواهید برد و کسب‌وکارتان با مشکل مواجه خواهد شد. مطمئن شوید که همه از چشم‌انداز و ارزش‌های شما برداشت صحیحی کسب کرده‌اند.

۷) تجربه مشتری چیزی بیشتر از خدمت است.

گاهی شرکت‌ها رضایت مشتری را با خدمات مشتری یکسان می‌دانند، درحالی‌که چیزی بیشتر از آن است، به‌خصوص در حوزه خدمات. از مثبت بودن تعاملات با مشتریانو تحسین‌برانگیز بودن خدمت ارائه‌شده اطمینان حاصل نمایید. همواره پیگیری کنید تا از طریق مشتری معرفی شوید و یا این‌که دوباره به وی خدمت‌رسانی کنید.

کارآفرینانی که جذب سرمایه‌گذاران خارجی را عاملی کلیدی برای موفقیت می‌دانند باید به این نکته توجه کنند که یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای تقریباً هیچ‌گاه در یک شرکت صرفاً خدماتی، سرمایه‌گذاری نمی‌کند. ذهنیت چنین افرادی این است که عدم تولید و نداشتن موجودی کالایی نیازمند حداقل سرمایه‌گذاری اولیه است؛ و به کارآفرینانی از این قبیل توصیه می‌کنند که مجری خوبی بوده کسب‌وکارشان را به‌گونه‌ای پویا رشد دهند.

موفقیت کسب‌وکار خدماتی‌تان کاملاً به شما، مهارت‌ها، منابع و توانایی شما در جذب مشتری بستگی دارد. درنهایت شما عامل کلیدی موفقیت برای کسب‌وکارتان هستید. آیا آمادگی لازم را دارید تا این امر را محقق کنید؟

Loading...