خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

مخترعانی که به‌ دست اختراعاتشان کشته شدند!

مخترعانی که به‌ دست اختراعاتشان کشته شدند!

مخترعان تلاش کردند تا با اختراعات خود زندگی بشر را آسان کنند اما برخی از آنها هم بودند که با بدشانسی، قربانی اختراعات خود شدند. در این گزارش به نقل از پایگاه اینترنتی «اینترستینگ انجینیرینگ» به 10 مخترع بدشانسی که به دست اختراعات خود به کام مرگ رفتند اشاره شده است:
 
«فرانز ریشلت»، مخترع لباس بالدار
وی که یک خیاط بود تصمیم می‌گیرد «لباس بالدار» اختراع کند که ادعا می‌کرد که با پوشیدن این لباس درست مانند چترهای نجات امروزی، قادر به فرود آرام خواهید بود. اما این لباس مانند آنچه که وی ادعا کرد، عمل نکرد،‌ چراکه این خیاط فرانسوی در 4 فوریه 1912 میلادی از برج ایفل بالا رفت تا لباس چتری خود را امتحان کند. وی پیش‌تر به مقامات فرانسه گفته بود که قصد دارد برای امتحان این لباس از یک آدمک استفاده کند اما وقتی به بالای برج رسید تصمیمش عوض شد و خودش اقدام به امتحان آن کرد. با این که اطرافیان قصد داشتند او را از این تصمیم منصرف کنند اما به آنها می‌گفت: می‌خواهم بدون هیچ حقه و کلکی این اختراع را امتحان کنم تا صحت آن برای همه اثبات شود. این لباس بالدار چتری 29 مترمربع وسعت و 8/4 متر ارتفاع داشت. ریشلت در مقابل چشم 30 خبرنگار، جمعیت مشتاق و دو دوربین فیلمبرداری روی لبه برج ایستاد و پایین پرید. اما در کمال تاسف این لباس به دور بدن وی پیچید و او از ارتفاع 57 متری به زمین سقوط کرد و دچار جراحات جدی شد اما دلیل اصلی مرگ وی حمله قلبی در اثر سقوط از ارتفاع اعلام شد.
 
«پریلوس» آتنی و اختراع گاو برنزی
پریلوس یک فلزکار یونانی و اهل آتن بود که این گاو برنزی را به عنوان وسیله‌ای برای شکنجه و اعدام مجرمان ساخت. با این وسیله مجرمان به صورت دردناکی زجرکش می‌شوند. این گاوی برنزی به صورت توخالی ساخته شده بود و دری داشت که با گشودن آن فرد محکوم را به داخل آن انداخته و با روشن کردن آتش زیر شکم گاو، داخل آن زنده زنده سوزانده می‌شد. پریلوس این وسیله را طوری طراحی کرده بود که صدای فرد قربانی در هنگام سوختن مانند نعره‌های گاو از درون مجرای بینی گاو به گوش می‌خورد. وی این اختراع را به پادشاه مستبد «آکراگاس» در جزیره سیسیل ایتالیا پیشکش کرد. اما این پادشاه به پریلوس گفت که شخصا داخل گاو رفته تا آن را امتحان کند. آتش را زیر شکم گاو روشن کردند اما تا قبل از اینکه وی بمیرد او را از داخل شکم گاو خارج کردند. پریلوس فکر می‌کرد اکنون پاداش را از سوی پادشاه دریافت می‌کند اما به دستور پادشاه وی را از بالای کوه به پایین انداختند. البته هنوز در مورد شیوه مرگ وی تردید وجود دارد و به درستی مشخص نیست که آیا وی داخل گاو برنزی‌اش زنده زنده سوزانده شد یا از بالای کوه به پایین پرتاب شد.
 
«کارل سوسیک» و کپسول ضدضربه
کارل سوسیک که یک بدلکار بود نخستین فردی است که با استفاده از استوانه ضدضربه خود در سال 1984 میلادی از بالای آبشار نیاگارا پایین پرید و در کمال تعجب از این اقدام محیرالعقول جان سالم به در برد. وی یک سال بعد تصمیم می‌گیرد همین آزمایش را با سقوط از ارتفاع 55 متری سقف استادیومی در «هیوستون» به داخل یک استخر آب تکرار کند اما این بار به اندازه دفعه اول خوش‌شانس نبود چراکه این کپسول به جای افتادن داخل استخر به لبه آن برخورد کرد و به دلیل شدت جراحات وارده پس از چند ساعت جدال با مرگ در بیمارستان درگذشت.
 
«هوراس لاوسان هانلی» و زیردریایی‌اش
هوراس لاوسان هانلی که یک وکیل دادگستری بود اشتیاق زیادی به زیردریایی‌ها داشت و در خلال جنگ سرد نیز به طراحی و ساخت سه مدل زیردریایی کمک کرد. سومین مدل زیردریایی که در تاریخ 15 اکتبر 1863 میلادی توسط وی طراحی و ساخته شده بود همراه با هفت خدمه از جمله خود وی به آب انداخته شد اما به دلیل غرق شدن آن، همگی سرنشینانش جان باختند. این زیردریایی دوباره از آب خارج شد و دوباره مورد استفاده قرار گرفت. این زیردریایی در خلال جنگ سرد موفق به غرق کردن یک کشتی شد اما هانلی این شانس را نداشت تا از نزدیک این موفقیت را به چشم خود ببیند.
 
«ویلیام بولاک» و ماشین چاپ چرخشی
این مخترع آمریکایی در سال 1863 میلادی ماشین چاپ چرخشی شبکه‌ای را اختراع و این ابتار وی، صنعت چاپ را متحول کرد. با این حال در سوم آوریل 1867 میلادی در حالی که وی قصد داشت تسمه ماشین چاپ را در جای خود بیندازد پایش سر خرد و داخل دستگاه کشیده شد و یک هفته بعد از این حادثه هنگامی که در بیمارستان برای ترمیم پای قطع شده‌اش تحت عمل جراحی بود، حین عمل جان باخت.
 
«مکس والیر» و خودروی موشکی با سوخت مایع
این فیزیکدان اتریشی در 25 ژانویه 1930 میلادی موفق به ساخت یک خودروی مجهز به موتور موشک با سوخت مایع شد و در 19 آوریل همان سال این خودرو را با موفقیت آزمایش کرد اما یک ماه بعد وقتی در حال آزمایش ماشین موشکی با سوخت الکل بود، موتور آن منفجر شد و وی در این حادثه جان باخت.
 
«توماس میدگلی» و دستگاه نخ و قرقره
توماس میدگلی که یک مهندس مکانیک بود به دلیل ابتلا به بیماری فلج شد. وی به دلیل ناتوانی حرکتی، فکر اختراع یک دستگاه نخ و قرقره به ذهنش زد که اطرافیان می‌توانستند او را به راحتی از روی تخت بلند کنند اما در تاریخ دوم نوامبر 1944 میلادی به دلیل گیر افتادن در داخل طناب‌های این دستگاه دچار خفگی شد و جان باخت.
 
«سِر فرمینت» و تجهیزات غواصی
سِر فرمینت فرانسوی در سال 1772 میلادی دستگاه تنفس زیر آب را برای غواصی اختراع کرد. این دستگاه، هوای خارج شده از شش‌ها یا همان بازدم را به محفظه‌ای در پشت کپسول برده و تصفیه می‌کرد اما این وسیله به درستی عمل نکرد و این مخترع بدشانس 20 دقیقه پس از ورود به آب به دلیل کمبود اکسیژن دچار خفگی شد و جان باخت.
 
«هنری اسمولینسکی» و ماشین پرنده‌اش
هنری اسمولینسکی یک مهندس مجرب بود که حرفه خود را نیمه‌کاره رها کرد تا مهندسی پیشرفته خودرو را ادامه دهد. هدف او از این کار اختراع ماشین پرنده بود. وی در سال 1973 میلادی با همکاری «هاروارد بلیک» دو طرح اولیه از ماشین پرنده خود را ارائه کرد. آنها انتهای یک هواپیما را به یک «فورد» مدل «پینتو» جوش دادند. این دم به صورتی طراحی شده بود که قابلیت اتصال و جداسازی را داشته باشد. اسمولینسکی و دستیارش بلیک در 11 سپتامبر 1973 میلادی تصمیم به آزمایش این ماشین پرنده می‌گیرند اما با جدا شدن ناگهانی بال‌های این ماشین پرنده هر دو سقوط کردند و جان باختند.
 
«والرین آباکوفسکی» و اختراع لوکومتیو «آئروواگن»
والرین آباکوفسکی، مخترع روس با استفاده از موتور پرواز هواپیما، «آئروواگن» را که یک خودروی ریلی پرسرعت بود اختراع کرد. این وسیله برای جابه‌جایی سربازان شوروی سابق به مسکو ساخته شد. این اختراع به طور موفقیت‌آمیزی پیش رفت و حرکت آزمایشی آن موفق بود اما در هنگام بازگشت در نزدیکی ایستگاه از ریل سقوط کرد و مخترع آن نیز در این سانحه جان باخت.

Loading...