خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

نگرانی‌های زنی که او را «ملکه جنایت» لقب داده‌اند

نگرانی‌های زنی که او را «ملکه جنایت» لقب داده‌اند

نامه‌نگاری‌ها نشان می‌دهد آگاتا کریستی چهره معروف ادبیات جنایی یک نمایشنامه‌نویس مضطرب بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، او را «ملکه جنایت» لقب داده‌اند، کسی که معماهای جنایی‌اش متمرکز بر یک «افشاگری بزرگ» پایانی است.

با این حال، مکاتبات بین آگاتا کریستی و کسانی که نمایش‌های او را روی صحنه برده‌اند - شامل معروف‌ترین اثرش «تله‌موش» - نشان می‌دهد با وجود جایگاه کريستی به عنوان یک استاد و چهره مبدع در ژانر جنایی، تهیه‌کنندگان تئاتر خیلی هم تحت تاثیر موقعیت او نبوده‌اند.

نامه‌نگاری‌های بین کریستی و یک کارگردان و تهیه‌کننده که آثار او را روی صحنه می‌برد، نشان می‌دهد آن‌ها باور داشتند پایان کارهای او کند و پرزحمت است.

در یک نامه که سال 1961 توسط پیتر ساندرز تهیه‌کننده کریستی به هوبرت گِرِگ کارگردان او فرستاده شده، درباره «Patient» بحث شده که یکی از نمایشنامه‌های کمتر شناخته‌شده کریستی است. در این نامه از طولانی بودن بیش از حد صحنه‌های پایانی نمایش انتقاد شده و حتی ساندرز کار را به تمسخر کریستی رسانده و گفته شاید گره‌گشایی نمایشنامه تغییر کند.

در این نامه آمده است: «دانلد واکر اعتقاد دارد پایان فعلی خیلی طولانی و پرحرف است و باید اصلاح شود. برای تفریح هم که شده پایان پیشنهادی او را برایت فرستادم. می‌توانی قیافه آگاتا را تصور کنی؟»

آرشیو آگاتا کریستی که شامل نسخه‌های تایپ‌شده همراه با حاشیه‌نگاری، یادداشت‌های صحنه‌ای و نامه‌های شخصی است بین 22 تا 24 مه در لندن به حراج گذاشته می‌شود.

کریستی که آثارش تاکنون در دنیا بیش از چهار میلیارد نسخه فروش داشته، در نامه‌ای به گِرِگ از تجربه «ناامیدکننده» یکی از آثار ناموفق خود در دهه 1960 با عنوان «برای جنایت برگرد» نوشته و نگرانی‌هایش درباره اجرای صحنه‌ای آن را بیان کرده است.

او نوشته است: «اگر دختر آن‌ها - بازیگر زن نمایش - بتواند از پس نقش بربیاید... اما وقتی آن‌ها این کاره نیستند، کاری نمی‌شود کرد. به هر حال، از نظر منتقدان، فرقی هم نمی‌کند!»

کریستی نمایش‌های خود را به «اسب‌های مسابقه» تشبیه می‌کرد که «یا باعث شگفتی هستند یا ناامیدکننده!»

آرشیو کریستی بجز نسخه‌های تایپ‌شده «The Hollow» در 1951، «مهمان ناخوانده» در 1959 و «Rule of Three» در 1961، شامل نسخه‌ای که گِرِگ از «تله‌موش» در اختیار داشت و نسخه تایپ‌شده کریستی از پایان «Patient» است. «تله‌موش» اولین بار نوامبر 1952 در لندن روی صحنه رفت و از آن تاریخ تا زمان حاضر و در طول 62 سال همیشه روی صحنه بوده‌ که از این نظر رکورددار است.

کریستی جدا از نمایشنامه‌های موفق مانند «تله‌موش» در حوزه ادبیات داستانی هم بسیار فعال بود و تا هنگام مرگ در 85 سالگی در 1976، هر سال یک یا دو کتاب منتشر می‌کرد. نام او در رکوردهای جهانی گینس به عنوان پولسازترین رمان‌نویس تاریخ ثبت شده است.

او در دوران کاری خود در مجموع 66 رمان جنایی-معمایی و و 14 داستان کوتاه منتشر کرد. اولین رمان کریستی با عنوان «ماجرای اسرارآمیز در استایلز» سال 1920 منتشر شد. هرکول پوآرو کارآگاه بلژیکی که معروف‌ترین شخصیت خلق‌شده اوست، در این رمان معرفی شد. شخصیت پوآرو منبع الهام یک مجموعه تلویزیونی طولانی بود.

جیمز هالگیت از «لوشس بوکز» در یورک که آرشیو کریستی را به حراج گذاشته، می‌گوید: «حساسیت آشکار کریستی نسبت به منتقدان این نامه‌ها را منحصر به فرد کرده است.»

او می‌گوید: «کریستی در این نامه‌ها از گِرِگ به عنوان یک دوست واقعی یاد و حس می‌کند می‌تواند درباره موفقیت‌ها و شکست‌های اقتباس‌های صحنه‌ای آثار خود با او بحث کند. بنابراین دیدگاه‌های شخصی خود از متن گرفته تا نوع اجرا و در مجموع روند کار را با کارگردان و بازیگران در میان می‌گذارد.»   

نوامبر پیش انجمن نویسندگان داستان‌های جنایی (CWA) در یک نظرسنجی، آگاتا کریستی را به عنوان بهترین جنایی‌نویس تاریخ ادبیات معرفی کرد. در آن نظرسنجی، کریستی به عنوان بهترین جنایی‌نویس و کتاب «قتل راجر آکروید» او که سال 1926 منتشر شد، به عنوان بهترین رمان حوزه ادبیات جنایی شناخته شدند.

Loading...