خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

مرگ مردی که مخلوق ترسناک «بیگانه» را طراحی کرد

مرگ مردی که مخلوق ترسناک «بیگانه» را طراحی کرد

اچ.آر. گیگر هنرمند سوررئالیست سوئیسی که هیولا و دکورهای پیشرو فیلم علمی تخیلی «بیگانه» را طراحی کرد، از دنیا رفت. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یکی از کارکنان موزه اچ. آر. گیگر روز سه‌شنبه تایید کرد گیگر روز دوشنبه بر اثر جراحت‌های ناشی از یک حادثه سقوط در زوریخ درگذشت. او 74 ساله بود.

اچ. آر. گیگر بیش از همه برای خلق موجود ناشناخته فیلم ترسناک و علمی تخیلی «بیگانه» به کارگردانی ریدلی اسکات شهرت داشت که سال 1979 روی پرده رفت. او برای این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین دستاورد جلوه‌های تصویری شد.  

گیگر با نام اصلی هانس رودولف گیگر سال 1940 در شهر کور در جنوب شرقی سوئیس به دنیا آمد. او که پدرش یک شیمی‌دان بود، در زوریخ در رشته معماری و طراحی صنعتی درس خواند.

گیگر کار خود را با طراحی با قلم مرکب و پولیستر شروع کرد و بعد سراغ آثار بزرگ رفت که با تکنیک ایربراش کار شده بودند و چشم‌اندازهای خیالی و کابوس‌وار را ترسیم می‌کردند.

آثار گیگر ارتباط بدن انسان و ماشین را مورد کندوکاو قرار می‌دهند. او تصاویری سوررئالیستی از انسان‌ها که با بخش‌های صنعتی آمیخته شده‌اند، خلق کرده است، سبکی که خودش از آن به عنوان «زیست‌مکانیکی» یاد می‌کرد.

یکی از نمونه‌های این کار طراحی روی جلد آلبوم «Brain Salad Surgery» از گروه راک بریتانیایی «امرسن، لیک اند پالمر» بود که سال 1973 به بازار آمد. او برای این آلبوم یک جمجمه انسانی را داخل یک ماشین طراحی کرد.

گیگر سال 1979 در یک مصاحبه گفت: «به نظر می‌رسد نقاشی‌های من بیشترین تاثیر را روی آدم‌هایی می‌گذارد که به نوعی دیوانه هستند. خیلی از مردم مثل من فکر می‌کنند. اگر از کارم خوششان می‌آید یا خلاق هستند... یا دیوانه.»

او در 1975 با یک تراژدی روبرو شد و این زمانی بود که همکارش لی توبلر، بازیگر سوئیسی که در چند کار به عنوان مدل با او همکاری کرده بود، خودکشی کرد. گیگر در 1982 با میا بونزانیگو ازدواج کرد، اما بعدها از او جدا شد.

اولین کتاب گیگر با عنوان «Necronomicon» سال 1977 منتشر شد. آن زمان ریدلی اسکات جوان مراحل پیش‌تولید فیلم «بیگانه»‌ را انجام می‌داد.

اسکات بعدها گفت: «وقتی اولین بار کتاب گیگر را دیدم چیزی نمانده بود از میز بیفتم. هنرمندان زیادی هستند که در حوزه سوررئالیسم کار می‌کنند، اما گیگر یک ویژگی اضافه دارد. او واقعیت را با قالب فانتری خاص خود تلفیق می‌کند. و این چیزی است که کار او را قوی می‌کند: واقعیت و نه فانتزی.»

گیگر بجز کار در فیلم‌های «بیگانه»، یکی از مخلوقات فیلم «ارواح خبیثه 2: سوی دیگر» همین طور یکی از موجودات بیگانه فیلم «نوع» به کارگردانی راجر دانلدسن را طراحی کرد. او برای فیلم «همیشه بتمن» ساخته جوئل شوماخر نیز یک بتموبیل (اتوموبیل بتمن) طراحی کرد که البته در فیلم استفاده نشد.  

گیگر برای مجسمه‌ها، نقاشی‌ها و اسباب و اثاثیه خود نیز شهرت دارد. بسیاری از این آثار در موزه شخصی‌اش در قصر قرون وسطایی گرویر در سوئیس به نمایش گذاشته شده است. مدیریت این موزه به عهده ماریا شیفل گیگر، همسر دوم گیگر است.

این موزه سال 1998 افتتاح شد و در عین حال شامل کلکسیون هنری شخصی گیگر از جمله آثار سالوادور دالی است.

Loading...