خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

دغدغه: لباسـی کـه بـايد هرچـه سريعتر بـر تـن کـرد!_ قسمت اول

دغدغه: لباسـی کـه بـايد هرچـه سريعتر بـر تـن کـرد!_ قسمت اول

ام بی ای نیوز- رفتن به مسافرت از تجربه های دلنشین و زیبایی است که هر کدام از ما حداقل یک بار آن را امتحان کرده ایم. فرهنگ، هنر، آداب و رسوم، شیوه زندگی، برخوردهای اجتماعی، پوشش هر سرزمینی گویای تاریخ و نگرش مردمان آن سرزمین به دنیای پیرامونشان است. در کشور ما قومیت های مختلف و متنوعی وجود دارد. صنایع دستی گوناگون، تنوع غذایی زیاد، رسوم و آداب مختلف، پیشینه و نگرش هایی عمیق به جهان هستی، داستان ها و روایت های محلی، از مواردی هستند که با کمی تامل و شناخت قابلیتهای آنها، می توان موفقیتهای بیشماری را از لحاظ اقتصادی و فرهنگی، در سطح جهانی به دست آورد. محصولات و مصنوعات گوناگونی در ایران تولید می شود که با اندک توجهی در بسته بندی و شیوه عرضه آنها، می توان سهم قابل توجهی را در بازارهای جهانی به دست آورد.
وظیفه اصلی و اولیه بسته بندی هر کالایی حفاظت و نگهداری از محتوی است. بسته بندی این وظیفه را از آغاز پیدایشش تا به امروز بر دوش دارد اما در طی سالها این وظیفه تغییراتی هم کرده است. در روزهای اولیه بسته بندی محدود به استفاده از پوست حیوانات برای حفاظت از باقی مانده گوشت شکار می شد. اما امروزه به واسطه دست یابی به علوم و فن آوریهای پیشرفته، شاهد ورود بسته بندیهایی به بازار هستیم که می توانند با تغییر رنگ خود مصرف کننده را از پایان زمان مناسب برای مصرف محصول، آگاه سازند. در حالی که ما در قفسه برخی از فروشگاهها شاهد عرضه و فروش محصولاتی هستیم که برای حفاظت از بسته بندیشان، باید آنها را بسته بندی کرد!

زمانی که برندی کهن سال حضور خود را در بازار اعلام می کند، می تواند به راحتی به واسطه تجربه و قدمتش اطمینان مصرف کننده را به دست آورد. اما این نکته به این معنی نیست که مصرف کننده نیز در همان سالها باقی مانده باشد. شاید توقع مصرف کننده امروز از یک برند با تجربه حداقل شنیدن سخنی درست، پخته، به روز و اصیل باشد.


شاید شما هم مانند من برای خرید به فروشگاههای زیادی می روید البته فروشگاه در نظر من صرفا محلی برای تهیه مایحتاج روزانه نیست بلکه همانند دانشگاه رایگانی است که توسط معلمهای بیشمار خود (بسته بندیها، خریدارها و مصرف کنندگان)، اطلاعاتی ارزشمند را به شما ارائه می دهد. رفتارهای خرید، تحولات بازار، وضعیت اقتصادی اقشار مختلف، شیوه انتخاب، ورود محصولهای جدید و ... مواردی هستند که می توان در فروشگاه های مختلف آنها را بررسی کرد.
مدتی پیش در یکی از فروشگاههای زنجیره ای مشغول قدم زدن بودم. نام یکی از غرفه ها توجه من را به خودش جلب کرد "سوغات ایران". در ابتدا فکر می کردم باید قفسه ای را ببینم که تعداد کمی از محصولات سنتی ایرانی را در خود جای داده است. با همین تفکر وارد غرفه شدم و در کمال تعجب با تنوع زیادی از محصولات غذایی رو به رو شدم. البته از صنایع دستی خبری نبود ولی مجموعه ای متنوع از خوراکیهای دوست داشتنی، خاطره انگیز و اصیل در آنجا حضور داشتند. نان خشک سنتی یزد، سرکه سیب شیراز، حلوا سیاه اردبیل، قاووت خشخاش کرمان، عسل کنار خوزستان، ارده بروجرد و ...
هرچقدر دیدن این محصولات در کنار هم وسوسه انگیز بود اما متاسفانه بسته بندی کالاهای عرضه شده به عنوان "سوغات ایران" حتی اولین و ابتدایی ترین وظایف خود را هم به خوبی عهده دار نشده بودند. نه از کالا به درستی حفاظت می کردند و نه محصول محتویشان را معرفی می کردند و فکر می کنم ظایعات زیادی را نیز در انبار و هنگام حمل و نقل برای عرضه کننده به همراه داشتند.

ادامه دارد..

Loading...