خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

يک پاندای نادر

يک پاندای نادر

دانشمندان چینی تصاویری از یک پاندای نادر سفید و قهوه ای منتشر کرده اند که برای حل معمای رنگ غیرمعمول این پاندا مطالعاتی را روی آن آغاز کرده اند.
پاندای چهار ساله نر که کوزی (هفت کوچک) یکی از پنج پاندای قهوه ای رنگی است که نخستین مورد آن در سال 1985 کشف شد؛ این تنها پاندای در اسارت است.
کوزی اولین بار در دو ماهگی در منطقه کوهستانی شاآن‌شی مشاهده شد. این منطقه تنها نقطه شناخته شده ای است که پانداهای قهوه ای حدود دو سال پیش در آن مشاهده شد.
براساس اظهارات محققان، حدود 20 درصد کل جمعیت پانداها که حدود 300 پاندا می شوند در این منطقه زندگی می کنند.

یک کارشناس که طی 20 سال گذشته تحقیقاتی روی این منطقه انجام داده اظهار داشت که شاید پانداهای قهوه ای در نتیجه یک ژن نهفته به این رنگ در می آیند.
تیجان وانگ اکولوژیست دانشگاه توئنت در هلند اظهار داشت: محل سکونت پانداها در کوهستان کوینلینگ به صورت جدی چند پاره است و تراکم جمعیت آنها بسیار بالا است. پاندای قهوه ای ممکن است در نتیجه تولید مثل بین یک نژاد باشد.
متصدیان نگهداری پاندا در مرکز تحقیقاتی طبیعت طبیعی فوپینگ که کوزی در آن زندگی می کنند قصد دارند سال آینده جفتی برای وی برگزینند تا به این پرسش برسند که آیا این ژن منتقل می شود یا خیر.

پانداها به سادگی توسط لکه‌های سیاه روی گوش و دور چشم و دور بدنش قابل شناسایی است. این حیوان هرچند در راسته زیستی گوشتخواران قرار دارد اما 99 درصد رژیم غذایی آن را گیاه بامبو تشکیل می‌ دهد. پانداهایی که در اسارت نگهداری می ‌شوند غذاهایی مانند عسل، تخم پرندگان، ماهی، مرکبات، موز، برگ گیاهان و سیب زمینی را هم مصرف می ‌کنند.
پاندا امروزه فقط در چند کوهستان مرکزی چین عمدتا در ایالت سیچوآن و در حد کمتری در شاآن‌شی و گانسو زندگی می ‌کنند. پانداها زمانی در نواحی کم‌ارتفاع‌تر هم زندگی می ‌کردند اما با پیشرفت زمینهای زراعی و همزمان از بین رفتن جنگلها و برخی از عوامل دیگر پانداها به مناطق مرتفع پناه آوردند.

Loading...