کمتر از یک دهه است که رسانههای اجتماعی در خدمت بسیاری از مراکز آموزش در سراسر دنیا به ویژه ایالات متحده آمریکا در آمده است.
«فیسبوک» به نوبه خود خدمات زیادی در این راستا عرضه کرده و «توییتر» بسیاری را برای پیگیری اخبار مختلف به دنبال خود کشانده است. بعضی دانشگاهها استفاده از شبکههای اجتماعی را محور قرار داده و پیشبرد هدفهای تحصیلی، آموزشی و تبلیغی خود را مدیون آنها میدانند. بعضی دیگر اما استفاده از همان شیوههای سابق را ترجیح داده و پای رسانهها را به مراکز آموزشی خود باز نکردهاند.
دانشگاه «هاروارد» به عنوان یکی از معروفترین مراکز تحصیلی که در بیشتر سیستمهای رتبهبندی معتبر دنیا در صدر جدول قرار دارد. بیشترین استفاده را از شبکههای اجتماعی داشته است.
بعد از «هاروارد»، دانشگاههای «دوک»، «استنفورد»، «تگزاس»، «فلوریدا» و «اوهایو» به ترتیب در بالای جدول و بیشترین آمار استفاده از «توییتر» و «فیسبوک» را داشتهاند. مسئولان این دانشگاهها با تاکید بر این موضوع که شبکههای اجتماعی نقش بسزایی در آموزش و پرورش دانشجویان داشته، سعی در هرچه فراگیرتر کردن این مسأله دارند.
جلسات توجیهی بسیاری برای دانشجویان برگزار کرده و آنها را به شیوههای صحیح استفاده از این شبکهها تشویق میکنند.
آمار مربوط به میزان استفاده دانشگاههای مختلف در آمریکا از شبکه اجتماعی توئیتر نشان میدهد که هاروارد 29 درصد، دوک 19 درصد، استنفورد 16 درصد، تگزاس 14 درصد، فلوریدا 12 درصد و اوهایو 10 درصد از این امکان استفاده کردهاند.
این دانشگاهها معتقدند با استفاده از شبکههای اجتماعی معروف مانند فیسبوک و توئیتر که بین دانشجویان محبوبیت زیادی دارند، میتوانند اهداف آموزشی خود را جلو ببرند.
تعداد دنبالکنندگان شبکه توئیتر در دانشگاههای آمریکا نیز بدین شرح است: هاروارد 351 هزار نفر، استنفورد 198 هزار نفر، ییل 129 هزار نفر، تگزاس 112 هزار نفر، پرینستون 95 هزار و 200 نفر و ایندیانا 94 هزار و 300 نفر.
بیشترین تعداد لایک فیسبوک در دانشگاههای آمریکا نیز تفاوت آشکاری را بین هاروارد و رقبایش نشان میدهد: هاروارد سه میلیون و 220 هزار و 112 لایک، ییل 832 هزار و 736 لایک، استنفورد 676 هزار و 711 لایک، میشیگان 557 هزار و 980 لایک، اوهایو 549 هزار و 620 لایک و فلوریدا 543 هزار و 749 لایک.
دانشگاه «هاروارد» با توجه به سطح بالای فعالیت در زمینه ارتباط با دانشجویان از طریق فیسبوک، موفق شده است بیشترین لایک را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که این رقم در هاروارد چیزی حدود چهار برابر از دانشگاه «ییل» که در رتبه قبلی قرار دارد، بیشتر است.