یک روانشناس با اشاره به اینکه فیلمها و بازیهای خشن کودکان را مستعد بزهکاری در بزرگسالی میکند گفت: والدین باید تا جایی که ممکن است از خریدن تبلت به عنوان اسباببازی در سنین دبستان خودداری کنند زیرا تبلت و سایر وسایل دیجیتالی محاسن و معایبی دارد که معایب آن در این سنین بیشتر است.
دکتر الهام فروزنده در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه کودکانی که فیلمها و بازیهای خشن تماشا میکنند پرخاشگری را میآموزند گفت: این کودکان 10 سال بعد مستعد بزهکاری میشوند.
وی در خصوص انواع بازیهایی که کودکان به آن تمایل دارند گفت: باید دید که تبلت به عنوان اسباب بازی برای کودک خریداری شده است یا نوعی ابزار برای مدرسه است. اگر این وسیله به عنوان اسباببازی تهیه شده باشد، این بازیها باید متناسب با سن کودک باشد.
فروزنده افزود: بر این اساس والدین باید تا جایی که ممکن است از خریدن تبلت به عنوان اسباببازی در سنین دبستان خودداری کنند. تبلت و سایر وسایل دیجیتالی محاسن و معایبی دارد که معایب آن در این سنین بیشتر است.
این دکترای روانشناسی با تاکید بر اینکه والدین باید فرزند خود را قانع کنند که تبلت مناسب سن او نیست گفت: مرحله اول صحبتکردن پیرامون وسایل مورد نیاز و مناسب هر سن و گام بعدی جانشین کردن وسایل و ابزار دیگر است.
فروزنده گفت: «درک زمان» مفهومی است که بر اساس آن وقتی فردی به کاری مشغول است باید بتواند بگوید چهمدتی آن کار را انجام داده است. کودکان دبستانی توانایی «درکزمان» را ندارند، برخی والدین ازاین مسأله شکایت دارند که وقتی فرزندشان با تبلت بازی میکند و آنها از آن میپرسند که چند ساعت است که با تبلت بازی میکنی کودک قادر به پاسخگویی نیست.
این دکترای روانشناسی یادآور شد: تفکر انتزاعی در حدود سن 14سالگی به وجود میآید و در این زمان است که فرد میتواند تصویری از «درکزمان» داشته باشد. کودکان دبستانی به دلیل اینکه در این محدودهی سنی قرار ندارند قادر به درک زمان نیستند.
وی گفت: هر سنی اقتضای خاص خودش را دارد. کودک در سنین دبستان دوره حساس رشد جسمی خود را سپری میکند که بهتر است به جای عدم تحرک و استفاده از ابزار دیجیتال، به جنب و جوش بپردازد.
جنب و جوش در سنین دبستان اساس عدم ابتلا به اختلالات یادگیری است
فروزنده با بیان اینکه جنب و جوش در این سنین، اساس عدم ابتلا به اختلالات یادگیری است گفت: علاوه بر این مشکلات چشمی و ستون فقرات در کمین کودکان و نوجوانانی است که با وسایل دیجیتال به ویژه تبلت و کامپیوتر بازی میکنند.
وی تصریح کرد: برخی بازیها اعتیادآور است و افراد بزرگسال را نیز گرفتار میکند. اعتیاد به کامپیوتر نیاز به ترک دارد منتهی به دلیل اینکه اعتیاد مجاز محسوب میشود کسی خطر آن را احساس نمیکند. این خطر زمانی محسوس است که کودک با مشکلاتی مانند پرخاشگری در رفتار نسبت به اطرافیانش مواجه میشود.
فروزنده گفت: والدین برای تشویق کودکان دبستانی به او قول خریدن تبلت، کامپیوتر یا گوشی تلفن همراه را ندهند زیرا این وسایل متناسب با سن کودک نیست حتی اگر کودک شاگرد ممتاز شود نمیتوان دلیل قانع کنندهای برای اختصاص تبلت به او باشد.
این دکترای روانشناسی خاطر نشان کرد: بهترین نوع تشویق را خود کودک میتواند تعیین کند. میتوان در این رابطه از او پرسید که دوست دارید برای شما چه جایزهای بخرم در صورتی که کودک وسایلی مانند تبلت را نام برد باید با توضیحات قانعکننده او را از نظرش برگردانیم.
وی گفت: در حال حاضر برخی نوجوانان در دورهی دبیرستان هستند که از تلفن همراه استفاده نمیکنند و این نشأت گرفته از تربیت والدین آنهاست زیرا ضرورتی برای استفاده از این وسیله در این سنین وجود ندارد.
فروزنده یادآور شد: شیوه کنترل منطقی که بر اساس آن میتوان فرزند را متقاعد کرد که چه وسیلهای برای او لازم است ممکن است به والدین کمک کند تا در تربیت فرزندان موفق باشند.
وی افزود: بهترین جانشین برای تبلت و رایانه، پازل و مهارتهای حرکتی است. والدین بدانند که هیچ چیزی جای تحرک و جنب و جوش را نمیگیرد.
این دکترای روانشناسی در پایان گفت: کودکان در سنین دبستان باید مهارتی مانند موسیقی یا ژیمناستیک را یاد بگیرند تا در دورهی بعدی با ارائهی آن مهارت تشویق شوند. این موجب میشود تا اعتماد به نفس آنها افزایش یابد.