خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

وقتی رئیس از دستتان عصبانی است خود را پنهان نکنید!

وقتی رئیس از دستتان عصبانی است خود را پنهان نکنید!

هیچ‌کس دوست ندارد که در روز بد رئیسش با وی مواجه شود.هر روز مطالعات جدیدی انجام می‌شوند که نشان می‌دهند چقدر داشتن روابط مناسب با رئیس به شاد بودن شما در محیط کار کمک می‌کند. رئیس شما کسی است که بسیاری از جنبه‌های زندگی شغلی شما از پاداش‌ها گرفته تا مرخصیها را کنترل می‌کند.

رئیس‌ها هم مثل بقیه انسان‌ها خالی از اشتباه نیستند و گاهی اوقات به خود کارمند بستگی دارد که چطور این رابطه را بازسازی کند. شاید این کار با توجه به اختلاف سطح و قدرت موجود میان شما و رئیستان سخت به نظر برسد ولی اگر می‌خواهید از عصبانیت رئیس خود بکاهید مهم است که ترس را کنار گذاشته و وارد عمل شوید. ما به شما می‌گوییم که چگونه این کار را انجام دهید:

از سایه‌ها فرار نکنید!

سعی نکنید از دست رئیستان پنهان شوید یا اینکه تنش به وجود آمده را زیر فرش پنهان کنید. این می‌تواند باعث شود که اختلافات بیشتر شود و در آینده در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر سر باز کند. جف ویس مشاور مذاکرات و مدیریت ارتباطات می‌گوید  اگر رابطه کاری شما صدمه خورده است مهم است که حتماً وارد این رابطه کاری شوید. صبر نکنید تا رئیستان اوضاع را آرام کند. وقتی آرام و منطقی شدید به دیدن رئیس بروید و سنگ‌های خود را وا بکنید.

کمک بگیرید.

در برابر وسوسه صحبت جمعی در مورد اتفاق افتاده با همکارانتان مقاومت کنید. اگر همه با هم در مورد این اتفاق صحبت کنند و صحبت‌ها به رئیس منتقل شود ممکن است این موقعیت تنش زا را به سرعت شعله‌ور کند. ولی صحبت در مورد اتفاق افتاده با یک دوست یا همکار مورد اعتماد می‌تواند کمک خوبی برای شما باشد تا از دیدی دیگر به موضوع بنگرید و درستی  تفکرات خود را بسنجید. مثلاً می‌توانید چیزهایی که می‌خواهید بگویید را با او تمرین کنید و مشخص کنید که چه زمان‌هایی بیش از حد تدافعی یا غیرمنطقی به نظر می‌رسید.

به یاد داشته باشید که برای رئیستان اتفاق‌هایی به غیر از تنش به وجود آمده بین شما نیز می‌افتد.

رئیس شما نیز مانند هر انسان دیگری واکنش‌هایی نرمال به استرس و ناراحتی خواهد داشت. او ممکن است به نظر شما رفتاری نامتناسب داشته  ولی رفتار وی شاید دلایلی داشته باشد که شما در آن لحظه  از آن بی‌خبرید. سعی کنید از دید رئیستان به مسئله نگاه کنید.

اشتباهتان را گردن بگیرید.

اگر کاری کرده‌اید که خشم رئیستان را برانگیخته کرده است و یا اشتباهی مرتکب شده‌اید مسئولیت آن را به عهده بگیرید. حتی اگر کاملاً شما مقصر نباشید رئیستان از اینکه شما مسئولیت قبول کنید استقبال خواهد کرد. یک عذرخواهی مختصر مثل اینکه بگویید «ببخشید که شما را ناامید کردم» می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد.

راه حلی پیشنهاد دهید.

اگر می‌توانید به حل مشکل کمک کنید این کار را انجام دهید. ممکن است یک راه حل حاضر و آماده در دست نداشته باشید. پس اندکی صبر در مکالمه را لحاظ کنید و سعی کنید به آنچه که اتفاق افتاده و اینکه چطور می‌توانید شرایط را بهتر کنید فکر کرده و با چشمانی باز به مکالمه بازگردید. برخی تنش‌ها نیاز به تکرار تلاش برای حل مسئله دارند تا کاملاً فیصله پیدا کنند. موفقیت با برداشتن گام‌های کوچک حاصل می‌شود.

دوباره با رئیستان هم راستا شوید.

سعی کنید دوباره در تیم رئیستان قرار بگیرید. به او بگویید که می‌خواهید از ناراحت کردن دوباره او اجتناب کنید و از او بخواهید تا اولویت‌هایش را با شما در میان بگذارد. اگر قرار دادن یک ضرب‌الاجل اولویت اول محسوب می‌شود شما خواهید دانست که برقراری ارتباط با وی قبل از اینکه تنش به وجود بیاید ضرورت دارد.

شاید اصلاً مشکل شما نبوده باشید.

اگر اصلاً نمی‌دانید چکار کرده‌اید که رئیستان را عصبانی کرده است – و اعتقاد دارید که شما مقصر نیستید – همچنان سعی کنید این نکته را با وی مطرح کنید. رئیستان از اینکه شما تلاش می‌کنید در یک طول موج با وی قرار بگیرید استقبال خواهد کرد. در این مکالمه رئیس شما ممکن است گارد خود را پایین بیاورد و در مورد استرسی که با آن مواجه است برای شما توضیح دهد تا با چالش‌های او بیشتر آشنا شوید. ولی مراقب باشید که به جای شکایت سعی کنید بیشتر گوش فرا دهید. هدف شما باز کردن درهای گفتگوست. به هر صورت رئیستان برای اینکه شما شجاعت جلو آمدن و صحبت کردن با وی برای بهتر کردن اوضاع را داشته‌اید، احترام قائل است. از طرف دیگر، عصبانیت رئیس شما ممکن است توجیه‌پذیر نباشد. این خیلی دور از ذهن نیست که یک مدیر تمام عصبانیتش را سر آخرین حلقه یک زنجیره از اشتباهات خالی کند. شما هیچ‌گاه نمی‌توانید بفهمید که چه چیز باعث شده که رئیستان کنترلش را از دست بدهد. ممکن است که دلیل خوبی برای عصبانیت وی وجود نداشته باشد و او نیز حرف خاصی در این زمینه نداشته باشد. شما شاید فقط دریافت‌کننده بد شانس این عصبانیت بوده باشید. اگر این درست است سعی کنید قضیه را فراموش کنید. اگر زیاد وارد جزئیات آن نشوید این قضیه به یک رابطه خوب لطمه نخواهد زد.

رئیس شما شاید از اینکه با مسئله بدین شکل برخورد کرده است ناراحت باشد و فقط انتظار داشته باشد که روز بعد کمی بهتر کار کنید تا همه چیز مرتب شود. ویس می‌گوید:« تنش اجتناب‌ناپذیر است ولی الزاماً چیز بدی نیست. ما باید اختلافاتمان را هر روز مدیریت کنیم. گاهی اوقات بهترین کاری که می‌توانیم بکنیم ایجاد درک متقابل است.»

Loading...