خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

صفحه نخست » عمومی «باب دیلن» رکورد جهانی را شکست

صفحه نخست » عمومی «باب دیلن» رکورد جهانی را شکست

دست‌نوشته‌ای از «باب دیلن»، خواننده و ترانه‌سرای معروف آمریکایی در حراجی «ساتبی» به قیمت دو میلیون دلار فروخته شد و رکورد جدیدی را به ثبت رساند.

حراجی شب گذشته‌ «ساتبی» با فروش دو میلیون دلاری دست‌نوشته‌ای از باب دیلن، چهره‌ی شاخص موسیقی راک اند رول رکورد جدیدی را برای دست‌نوشته‌های موسیقایی در جهان بر جای گذاشت.
 
این نوشته متن ترانه‌ی مشهور «مثل یک سنگ غلتان» دیلن بود که خریداری ناشناس آن را به قیمت دو میلیون و 45 دلار از آن خود کرد. این دست‌نوشته آخرین متن دست‌نویس برجای مانده از ترانه‌های پایانی راک این هنرمند است.
 
دیلن این متن را با مداد روی سربرگ‌های هتل «اسمیت» واشنگتن نوشته و اصلاحاتی روی آن انجام داده است. حاشیه‌نویسی‌ها و طرح‌هایی از یک کلاه‌،‌ یک پرنده و یک حیوان نیز روی این کاغذ به چشم می‌خورند.

دیلن 24 ساله بود که «مثل یک سنگ غلتان» را در سال 1965 ضبط کرد. وی این ترانه را درباره‌ی دختری جوان نوشت که تازه وارد جامعه شده و مورد پذیرش مجامع طبقات بالای اجتماع قرار نمی‌گیرد.
 
به گزارش بی.بی.سی، در این دست‌نوشته آمده است: «تنهایی چه حسی دارد... وقتی هیچ راهی به خانه نداری، چون یک غریبه، مثل یک سنگ غلتان...»
 
این اثر در حراجی موسیقی راک و پاپ «ساتبی» عرضه شد و گفته می‌شود خریدار ناشناس، با دیلن در زمان حیاتش ملاقاتی دوستانه داشته و مدت‌ها از هواداران او بوده است.
 
رکورد پیشین دست‌نوشته‌های موسیقیای از آنِ «جان لنون» است. اثری از این هنرمندِ گروه انگلیسی «بیتل‌ها» در سال 2010 به قیمت یک میلیون 200 هزار دلار به فروش رسید.
 
«رابرت آلن زیمرمان» معروف به باب دیلن خواننده، نقاش، آهنگساز، شاعر و ترانه‌سرای آمریکایی متولد 24 می 1941 در مینه‌سوتا، در سبک موسیقی بومی آمریکا به فعالیت می‌پرداخت که در دهه‌ی 1960 میلادی به سبک راک روی آورد و اشعار عاشقانه‌ی «راک اند رول» روز را با اشعار ادبی و روشنفکرانه‌ی کلاسیک درهم آمیخت.
 
وی در پدیدار شدن سبکی در موسیقی به نام «راک بومی» در اواسط دهه‌ 60 بسیار تاثیرگذار بود و به «شکسپیر» هم‌نسلان خود شهرت یافت. او به خاطر ترانه‌های نغز و پرمفهومش به‌عنوان نامزد دریافت جایزه‌ نوبل ادبیات هم مطرح شده ‌است. دیلن در پنج دهه‌ اخیر در موسیقی آمریکا به‌عنوان پدیده مطرح بوده‌ است.
 
دیلن از نگاه بسیاری تاثیرگذارترین چهره در تاریخ موسیقی آمریکا بوده ‌است. برخی از ترانه‌های او توسط بسیاری از خوانندگان مشهور دوباره‌خوانی شده‌ که از جمله آن‌ها می‌توان به «از فراز برج دیدبانی» که توسط «جیمی هندریکس» اجرا شد اشاره کرد.

Loading...