خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

دانش مالی خود را بسنجید/ نیمی از مردم جهان نمی توانند به هر سه این سوال ها پاسخ صحیح بدهند

دانش مالی خود را بسنجید/ نیمی از مردم جهان نمی توانند به هر سه این سوال ها پاسخ صحیح بدهند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، لطفا پاسخ های زیر را بخوانید و سعی کنید به آن ها پاسخ دهید:

1- تصور کنید که 100 دلار در حساب پیش انداز خود دارید که نرخ بهره (سود مشارکت) سالانه 2 درصد به آن تعلق می گیرد، فکر می کنید که اگر پنج سال به پول خود دست نزنید، پس از این مدت چقدر پول در حساب شما موجود است: الف) بیش از 102 دلار؛ ب) دقیقا 102 دلار؛ ج) کمتر از 102 د) نمی دانم.

2- تصور کنید که به سپرده شما نرخ بهره (سود مشارکت) سالانه یک درصد تعلق می گیرد و نرخ بهره سالیانه نیز 2 درصد است. پس از یک سال، قدرت خرید پولی که در بانک گذاشته اید نسبت به اکنون: الف) افزایش می یابد؛ ب) هیچ تغییری نمی کند؛ ج) کاهش می یابد؛ د) نمی دانم.

3- به نظر شما آیا این عبارت صحیح است: "خرید سهام یک شرکت، بازده مطمئن تری از خرید سهام یک صندوق سرمایه گذاری دارد." الف) صحیح است؛ ب) اشتباه است؛ ج) نمی دانم.

شاید سوالات بالا به نظر بسیار آسان بیایند اما نتایج یک تحقیق علمی که در نشریه ادبیات اقتصاد (Journal of Economic Literature)، نشان می دهد که تقریبا نیمی از مردم جهان نمی توانند به هر سه پرسش بالا پاسخ صحیح بدهند. برای مثال در روسیه 96 درصد افرادی که مورد بررسی قرار گرفته اند پاسخ حداقل یکی از سوالات را نمی دانستند و در آمریکا نیز تنها 30 درصد افراد به هر سه پرسش پاسخ صحیح داده اند. درصد افرادی که جواب همه سوالات را می دانستد در آلمان و سوئیس به تریتب 53 و 50 درصد بوده است. جالب اینکه در میان کشورهایی که مورد بررسی قرار گرفته اند، آلمانی ها بهترین عملکرد را داشته اند. 79 درصد سوئدی ها، 75 درصد ایتالیایی ها و 73 درصد ژاپنی ها نیز نتوانسته اند به هر سه سوال پاسخ صحیح بدهند. دو اقتصاددانی که این تحقیق را انجام داده اند نتیجه گرفته اند که دانش مالی افراد حتی در اقتصادهایی که عملکرد خوبی دارند نیز به شدت پایین است. عدم آموزش دانش مالی به دانش آموزان از جمله عواملی است که باعث شده دانش مالی افراد پایین تر از سطح انتظار باشد. در واقع اگر پاسخ های شما به هر سه سوال بالا درست بوده اند، دانش مالی شما حداقل از نیمی از مردم جهان بهتر است.

پاسخ ها:

1) الف

2) ج

3) ب

Loading...