خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

بر شانه بزرگان: پیتر دراکر

بر شانه بزرگان: پیتر دراکر

پیتر دراکر (Peter Drucker) (1909-2005) نویسنده، استاد دانشگاه، مشاور مدیریت و به توصیف خود یک «بوم‌شناس اجتماعی» بود. وی مانند یک بوم‌شناس که دنیای بیولوژیک را مشاهده و تحلیل می‌کند، بررسی نمود انسان‌ها چگونه خود را سازمان می‌دهند و تعامل می‌کنند.

دراکر که از سوی BusinessWeek مردی لقب گرفت که «مدیریت را اختراع کرد»، تعداد زیادی از رهبران سازمان‌های مختلف را در تمام حوزه‌های اجتماع تحت تأثیر قرار داد؛ که از این میان می‌توان به جنرال الکتریک، IBM، اینتل، پراکتر اند گمبل و صلیب سرخ اشاره نمود.

۳۹ کتاب دراکر، به‌علاوه مقالات حکیمانه و پرطرفدار و بی‌شمار وی، بسیاری از تحولات عمده اواخر قرن بیستم را پیش‌بینی نمود، از جمله خصوصی‌سازی و تمرکززدایی، ظهور ژاپن به‌عنوان یک قدرت اقتصادی جهان، اهمیت بنیادین بازاریابی و نوآوری و ظهور جامعه اطلاعاتی به همراه ضرورت یادگیری مستمر. در اواخر دهه ۱۹۵۰، دراکر اصطلاح «دانش‌ورز» (knowledge worker) را ابداع نمود و باقی عمر خود را صرف بررسی عصری نمود که در آن تعداد بی‌سابقه‌ای از افراد از مغزشان بیشتر از دستانشان استفاده می‌نمودند.

دراکر در آثار خود بر یک تعادل سازنده تاکید داشت – بین نیازهای کوتاه‌مدت و پایداری درازمدت؛ بین سودآوری و الزامات دیگر؛ بین مأموریت ویژه هر سازمان منفرد و منافع عمومی؛ بین آزادی و مسئولیت.

اولین اثر برجسته دراکر، پایان دوران انسان اقتصادی (The End of Economic Man) در سال ۱۹۳۹ منتشر گردید. دراکر که با یک کنجکاوی سیری‌ناپذیر نسبت به جهان اطرافش – و میلی عمیق به این که آن جهان را مکان بهتری کند – برانگیخته شده بود، همچنان به نوشتن ادامه داد درحالی‌که اغلب افراد ممکن بود خیلی قبل‌تر قلم خود را زمین بگذارند. نتیجه زنجیره‌ای از آثار برجسته و ممتاز شد: مفهوم بنگاه در سال ۱۹۴۶، حرفه مدیریت در سال ۱۹۵۴، مدیر اجرایی تأثیرگذار در سال ۱۹۶۷، مدیریت: وظایف، مسئولیت‌ها، روش‌ها در سال ۱۹۷۳، نوآوری و کارآفرینی در سال ۱۹۸۵، جامعه پسا سرمایه‌داری در سال ۱۹۹۳ و چالش‌های مدیریت در قرن بیست و یکم در سال ۱۹۹۹.

دراکر که در کالج‌های Sarah Lawrence و Bennington و دانشگاه نیویورک تدریس نموده بود، ۳۰ سال آخر زندگی شغلی خود را به‌عنوان هیئت علمی دانشگاه Claremont سپری نمود. در سال ۲۰۰۲، وی مدال آزادی ریاست جمهوری را که بالاترین نشان غیرنظامی ایالات متحده به حساب می‌آید، دریافت نمود.

او در نوامبر سال ۲۰۰۵، تنها چند روز مانده به ۹۶ امین سالروز تولدش درگذشت.

Loading...