خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

می‌خواهید افراد از ایده‌های شما حمایت کنند؟ بر ترس آن‌ها غلبه کنید

می‌خواهید افراد از ایده‌های شما حمایت کنند؟ بر ترس آن‌ها غلبه کنید

«قدیمی‌ترین و قوی‌ترین احساس بشری ترس است و قدیمی‌ترین و قوی‌ترین نوع ترس، ترس از ناشناخته‌هاست.» اچ. پی. لاورکرفت

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که هنگام نوآوری و تغییر با آن‌ مواجه خواهید شد این است که ایده‌های خود را به شیوه‌ای ارائه دهید که بتوانید بر نگرانی‌های افراد و مقاومت آن‌ها در برابر تغییر چیره شوید.

یک ایده خوب به‌تنهایی کافی نیست. اگر می‌خواهید از تغییر، نوآوری، محصول، فرایند یا استراتژی تازه‌ای حمایت شود، لازم است نسبت به روانشناسی پشت پرده مقاومت‌ها – ترس‌ها، نگرانی‌ها و دلواپسی‌هایی که افراد را از پذیرش تغییر بازمی‌دارد – شناخت داشته باشید.

در ادامه چهار مورد از دلایل کلیدی آمده است که باعث می‌شود افراد (ازجمله کارکنان، اعضای هیئت‌مدیره و دیگران) در برابر ایده‌های شما مقاومت کنند:

ترس از شکست: به این فکر کنید که از دیگران چه چیزی را تقاضا می‌کنید. شما از آن‌ها می‌خواهید زمان، تلاش و شاید پول خود را صرف پروژه‌ای کنند که عاقبت آن (هرچقدر هم که موفقیت ازنظر شما قطعی به نظر برسد) برای آن‌ها غیرقطعی است. با توجه به این‌که اغلب افراد ریسک‎گریز هستند، ترس از شکست یک دلیل بدیهی نگرانی و مقاومت است.

ترس از جدید بودن: به‌صورت نظری بسیاری یک جهت‌گیری جدید را به چالش نخواهند کشید؛ اما زمانی که تغییر در واقعیت آغاز می‌شود – و رویه‌ها، بودجه‌ها و فرایندهای کاری معمول دست‌خوش تغییر قرار می‌گیرند – افراد به‌سرعت سنت‌گرا می‌شوند. توجه داشته باشید در عین این‌که ممکن است افراد بگویند به ایده‌های جدید و نوآورانه تمایل دارند، اما زمانی که مجبور می‌شوند با پیامدها مواجه شوند ممکن است آن‌گونه که انتظار داشتید پذیرای وضعیت جدید نباشند.

ترس از دست رفتن منافع: معرفی ایده‌های جدید ممکن است منجر به یک جابجایی در اولویت‌ها و منابع شود و درنتیجه برخی احساس انزوا، دست‌کم گرفته شدن یا نگرانی کنند. تغییرات گسترده حفظ جایگاه‌ها و شیوه‌های پیشین انجام دادن کارها را برای افراد دشوار می‌کند. ایده‌های جدید ممکن است منجر به افول جایگاه و قدرت پیشین برخی از افراد شود. شما باید این دغدغه‌ها را جدی بگیرید و به دنبال شیوه‌هایی بگردید تا در عین این که ایده‌های جدید خود را پیاده‌سازی می‌کنید، جایگاه و منابع ذی‌نفعان کلیدی را حفظ کنید.

سردرگمی: ایده‌های جدید اغلب پیچیده هستند و به‌سادگی قابل‌درک نیستند؛ در نتیجه ممکن است ایده‌های شما نیازمند صرف انرژی و توجهی فراتر از ظرفیت افرادی باشد که تلاش می‌کنید با خود همراه کنید.

چه کاری کنید تا افراد از ایده‌های شما حمایت کنند

به‌منظور غلبه بر این موانع و به جنب‌وجوش آوردن افراد درباره ایده‌ها، نوآوری‌ها، تلاش‌هایتان برای تغییر، لازم است هنگام ارائه خود این نگرانی‌ها را تعدیل کنید. در ادامه پنج توصیه برای این کار آمده است:

۱) بر دستاوردها تأکید کنید: رهبران، وقتی‌که ایده جدیدی را پیشنهاد می‌دهند اغلب فرض را بر این می‌گیرند که مزایای ایده‌های آن‌ها واضح و بدیهی است. بر مزایا تأکید کنید، فرض نکنید که همه بلافاصله و عمیقاً درک خواهند کرد که شما قصد دارید به چیزی دست پیدا کنید. داستانی بگویید که تک‌تک مزایای ایده شما را به مخاطبتان نشان می‌دهد.

۲) ارتباط ایده را با دنیای آن‌ها بیان کنید: همیشه باید به مخاطبان و دنیای آن‌ها فکر کنید. لازم است ایده‌های خود را به‌گونه‌ای به تصویر بکشید که نشان دهد چگونه ایده‌های شما با زندگی آن‌ها ارتباط دارد.

۳) به ریسک‌ها بپردازید: رهبران اغلب هنگام ارائه ایده‌های خود به تیم‌ها به ریسک‌های ذاتی آن‌ها اشاره‌ای نمی‌کنند. وقتی را صرف شناسایی ریسک‌ها و شیوه‌های تعدیل آن‌ها کنید.

۴) واقع‌بینانه صحبت کنید: ایده‌ها ممکن است به این دلیل که بیش‌ازحد گسترده یا مبهم باشند، رد شوند. حدود ایده خود را مشخص کنید و بر روی هزینه‌ها و زمان‌بندی‌های واقع‌گرایانه متمرکز شوید. اجازه ندهید احساسات و قدرت ایده‌تان شما را وسوسه کند بیش ازآنچه می‌توانید وعده دهید.

۵) بر وجهه به‌دست‌آمده تأکید کنید: با آگاهی از این‌که افراد اغلب به دلیل ترس از دست دادن جایگاه و موقعیت خود در برابر تغییر مقاومت می‌کنند، بر وجهه و استقبال اجتماعی تأکید داشته باشید که آن‌ها احتمالاً با همراهی و پیوستن به شما به دست خواهند آورد.

Loading...