خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

زنانه شدن فقر، آسیب‌های اجتماعی را زنانه می‌کند

زنانه شدن فقر، آسیب‌های اجتماعی را زنانه می‌کند

مدیرگروه مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم گفت: از نظر مهارت‌های اقتصادی زن در دوران جامعه‌پذیری در شرایط محروم تری تربیت می شود. نتیجه چنین رویکری زنانه شدن فقر و نتیجه مستقیم چنین وضعیتی زنانه‌شدن آسیب‌های اجتماعی است.

 

یکی از این مسائلی که نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر در حال افزایش است، زنانه شدن فقر است. فقر چهره خود را در بین زن‌ها با شدت بیشتری نشان می‌دهد و این امر به علت پایین بودن مهارت‌های مختلف از جمله مهارت‌های اجتماعی است.

 

وی در ادامه گفت: زن در پروسه جامعه‌پذیری در کشورهای سنتی از بسیاری از تعاملات اجتماعی محروم است. در مشارکت‌های اجتماعی و سیاسی نقش مردان بیشتر است و حتی در مباحث خانواده دختران کمتر مشارکت داده می‌شوند چون قرار است زیر سایه جنس مرد زندگی کند.

 

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه روسپیگری به عنوان یک آسیب اجتماعی اظهارکرد: درصد کمی از روسپیگری انتخاب فرد است و بیشترین علت تن دادن زنان به این شرایط، فقدان مهارت‌های اقتصادی برای تامین نیازهای روزمره است. اعتیاد اولین نتیجه این عمل است که انواع ابتلا به بیماری‌ها را در پی دارد و زنان برای تامین مواد دست به دزدی می‌زنند.

 

فلاحتی با بیان اینکه اگر بتوانیم فقر را کاهش دهیم آسیب‌های اجتماعی بین زنان کمتر می‌شود، گفت: در همه حوادث مانند جنگ و تورم، زنان و کودکان بیشترین آسیب را متحمل می شوند، از سوی دیگرباید به وضعیت زنان سرپرست خانوار نیز توجه کرد؛ چرا که آنان نیز از زنانه شدن فقر رنج می‌برند و در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی قرار دارند.

Loading...