خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

بر شانه بزرگان: مری کی اش

بر شانه بزرگان: مری کی اش

مری کی اش (Mary Kay Ash) یک زن بازرگان آمریکایی و مؤسس شرکت Mary Kay Cosmetics بود. او در ۱۲ مه ۱۹۱۸ در Hot Wells تگزاس متولد شد. اش به‌عنوان یک پیشگام برای زنان در کسب‌وکار به‌حساب می‌آمد و توانست یک امپراتوری بزرگ در حوزه لوازم‌آرایش بنا کند.

شروع زندگی شغلی

در سال ۱۹۳۹، اش به‌عنوان یک مسئول فروش برای محصولات خانگی Stanley استخدام شد و مهمانی‌هایی را میزبانی می‌کرد تا افراد را برای خرید وسایل خانگی ترغیب کند. او آن‌چنان در کار خود موفق بود که در سال ۱۹۵۲ شرکت دیگری، World Gifts، او را با پیشنهاد بهتری استخدام کرد. اش تقریباً یک دهه در این شرکت کار کرد، اما پس‌ازاین که دید بازهم مرد دیگری که او تربیتش کرده بود به رده شغلی بالاتری از او ترفیع پیداکرده است و حقوق به‌مراتب بیشتری از او دریافت می‌کند، به نشانه اعتراض استعفا داد.

ورود به دنیای کارآفرینی

اش، پس از تجربه ناخوشایندش در محیط کار سنتی، تصمیم گرفت کسب‌وکار خودش را در سن ۴۵ سالگی راه‌اندازی کند. او در سال ۱۹۶۳ با یک سرمایه‌گذاری اولیه ۵۰۰۰ دلاری کار خود را آغاز کرد. او فرمول لوسیون‌های پوست را از خانواده یک دباغ خریداری کرد. با همکاری پسرش، ریچارد راجرز، او یک مغازه کوچک در دالاس باز کرد و نه فروشنده را به کار گرفت. در حال حاضر بیش از ۱.۶ میلیون فروشنده برای شرکت Mary Kay در سراسر دنیا کار می‌کنند.

شرکت در سال اول خود، به سود رسید و تا پایان سال دوم تقریباً ۱ میلیون دلار محصول به فروش رسانده بود که این از تیزهوشی و فلسفه کاری اش نشئت می‌گرفت. شیوه اصلی فروش بسیار شبیه آنچه بود که او پیش‌تر در مسیر شغلی خود به کار بسته بود. محصولات آرایشی او از طریق مهمانی‌های خانگی و رویدادهای دیگر به فروش می‌رفتند؛ اما او کوشید از طریق به‌کارگیری برنامه‌های انگیزشی و نه با بخش‌بندی حوزه‌های فروش برای نمایندگانش، کسب‌وکار خود را متفاوت کند. او به این قاعده طلایی اعتقاد داشت «با دیگران آن‌گونه رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود» و این شعار را سرمشق کار خود قرار داده بود: اول خدا، دوم خانواده، سوم کار.

اش می‌خواست همه در سازمانش فرصت بهره‌مندی از موفقیت‌هایشان را داشته باشند. نمایندگان فروش – که اش آن‌ها را مشاور خطاب می‌کرد – محصولات را از May Kay به قیمت‌های عمده می‌خریدند و به قیمت خرده‌فروشی به مشتریانشان می‌فروختند. آن‌ها همچنین می‌توانستند از طریق جذب مشاوران جدید کمیسیون بگیرند.

موفقیت تجاری

تمام مهارت‌های بازاریابی اش کمک کرد Mary Kay Cosmetics به یک کسب‌وکار بسیار سودآور تبدیل شود. شرکت در سال ۱۹۶۸ سهامی عام شد، اما در سال ۱۹۸۵، زمانی که قیمت سهام آن ناگهان افت کرد، اش و خانواده‌اش دوباره آن را خریدند. این شرکت موفقیت خود را حفظ کرد و طبق وب‌سایت شرکت، هم‌اکنون فروش سالانه آن از ۲.۲ میلیارد دلار بالاتر است.

در قلب این سازمان سودآور شخصیت پرشور اش قرار داشت. عشق او به رنگ صورتی معروف بود و می‌توان این رنگ در هر کجایی دید، از بسته‌بندی محصولات گرفته تا کادیلاک‌هایی که به مشاوران پرفروش خود هرسال اهداء می‌کرد. به نظر می‌رسید که او صادقانه برای مشاورانش ارزش خاصی قائل است و به گفته او «افراد بزرگ‌ترین دارایی یک شرکت هستند.»

رویکرد او نسبت به کسب‌وکار توجه زیادی را جلب کرد. او به دلیل استراتژی‌ها و نتایجی که به دست می‌آورد مورد تحسین واقع می‌شد. او چندین کتاب درباره تجربه‌های خود نوشت ازجمله مری کی، داستان موفقیت پویاترین بازرگان زن آمریکا (۱۹۸۱)، مری کی درباره مدیریت افراد می‌گوید (۱۹۸۴) و مری کی: می‌توانی به همه‌چیز برسی (۱۹۹۵).

زندگی شخصی

هنگامی‌که مری کی در سال ۱۹۸۷ با سمت مدیرعاملی شرکت خداحافظی کرد، نقش فعال خود را در کسب‌وکارش رها نکرد. او در سال ۱۹۹۶ بنیاد خیریه مری کی را تأسیس کرد. این بنیاد از پژوهش‌های مربوط به سرطان حمایت می‌کند و تلاش می‌کند به خشونت خانوادگی پایان دهد. در سال ۲۰۰۰، او از سوی تلویزیون Lifetime به‌عنوان برجسته‌ترین زن در کسب‌وکار در قرن ۲۰ام نام‌گذاری شد.

این غول حوزه لوازم‌آرایش در ۲۲ نوامبر سال ۲۰۰۱ در دالاس تگزاس درگذشت. تا این زمان، شرکتی که او خلق کرده بود به یک بنگاه جهانی با نمایندگانی در بیش از ۳۰ بازار تبدیل شده بود. او را بیشتر از هر چیزی به خاطر از صفر بنا نهادن کسب‌وکار سودآوری به یاد خواهند داشت که فرصت‌های جدیدی را برای زنان فراهم کرد تا به موفقیت مالی دست پیدا کنند.

Loading...