خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

شیوه‌های مبارزه با کار کودک

شیوه‌های مبارزه با کار کودک

عضو کانون کودکان کار کوشا ضمن بیان اینکه کودکانی به دلیل امرار معاش و حتی بقا مجبورند در خیابان، کارگاه‌های زیرزمینی، مزارع، کارگاه‌های خانگی و...فعالیت کنند، گفت: شماری از آنها بالاجبار و ناخواسته وارد چرخه کارهای پرمخاطره مانند فروش مواد یا تن فروشی می‌شوند.

به گزارش ایسنا، میترا امام افزود: این معضل اجتماعی یک شبه بوجود نیامده که یک روزه با شعار و همایش برطرف شود.

وی ایجاد کودک کار را معلول تقسیم ناعادلانه ثروت در جامعه دانست و بیان کرد: وقتی حداقل دستمزدهای مصوب کفاف زندگی حداقلی را هم نمی دهد؛ وقتی اشتغال غیر رسمی بدون بیمه، با بهره‌کشی و استثمار کارگران روزمزد رایج می‌شود، پسر خانواده مجبور است وارد بازار کار شود و دختر هم نگهداری فرزند کوچکتر یا سالمند خانواده را به عهده می‌گیرد و یا همراه مادر وارد چرخه کار می‌شود.

عضو کانون کودکان کار کوشا، عدم رعایت تنطیم خانواده در خانواده‌های فقیر که به کودک به عنوان سرمایه کار نگاه می‌کنند را از دیگر چالشهای پیش روی کودکان کار خواند و عنوان کرد:‌ دلایل بسیاری باعث پیدایش کودک کار می‌شود حال آنکه کار کودک منجر به صدمه و اختلال در فرایند رشد همه جانبه، آموزش و سلامت وی می‌شود.

امام در ادامه به توضیح شیوه‌های مبارزه با کار کودک پرداخت و اظهار کرد: در بحث پیشگیری چند عامل را باید مورد توجه قرار داد از جمله حمایت از خانواده‌هایی که در خط فقر و زیر خط فقر زندگی می‌کنند. پرداخت بیمه بیکاری و تامین اجتماعی از حقوق همه افرادی است که به هر حال نتوانسته‌اند شغلی با درآمد مناسب داشته باشند. همچنین ایجاد کارگاه‌های مهارت آموزی رایگان با توجه به نیاز جامعه و کسب شغلی با درآمد مکفی نیز از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به نظر وی توانمندسازی خانواده و تغییر در باورهای ذهنی و ایجاد اعتماد به نفس در فرد نیز از دیگر عوامل پیشگیری از ایجاد کودکان کار در جامعه است.

به گفته امام، وجود مددکار اجتماعی در مدارس که با حساسیت به غیبت‌های دانش آموزان و پیگیری این مساله و مراجعه به منزل آنان به منظور بررسی مشکل و بازگرداندن کودک به مدرسه حتی با اراه تسهیلات تشویقی به خانواده آنها، تغییر در محتوا و شیوه آموزش در مدارس که باعث جذب کودکان شود نه دفع آنها، از دیگر راه‌حلهای پیش روی می‌تواند باشد.

‌عضو کانون کودکان کار به توجه ویژه به مساله اعتیاد تاکید کرد و در این باره نیز به ایسنا گفت: در کنار کمپهای ترک اعتیاد باید مددکارانی وجود داشته باشد که به بررسی وضعیت خانواده و کودکان آنان بپردازند.

امام توجه ویژه به کودکان طلاق و پیگیری وضعیت آنها پس از طلاق توسط مدد کار اجتماعی، همچنین توجه به کودکان مهاجر و تامین حقوق آنها را از جمله مسایلی عنوان کرد که لازم است مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه شناسایی کودکان کار، جلب اعتماد آنها و برنامه‌ریزی با مشارکت خودشان برای کاهش و لغو کار آنها را نیز در پیشگیری از پدیده کودکان کار موثر دانست و گفت: این مساله کاملا جنبه انسانی دارد و با توجه به روحیات کودک باید برای او برنامه ریزی کرد لذا طرحهای ضربتی در این مورد آسیب زننده است.

عضو کانون کودکان کار با تاکید بر اینکه با ارائه بسته‌های حمایتی به خانواده‌های دارای کودک کار مشکل کودکان کار کاهش می‌یابد اظهار کرد: گاهی لازم است برای کودک یا خانواده‌اش اقامتگاهی موقت یا دائمی در نظر گرفته شود. باید شرایطی فراهم کرد تا کودک با میل و رغبت خود از بسته‌های حمایتی برخوردار شده و یا در اقامتگاه ساکن شود.

وی در پایان توجه به نیازهای روحی و روانی کودکان کار را از دیگر نکات کلیدی برای حل مشکل آنها خواند.

Loading...