خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

چهار الگوی فکری که ممکن است شانس موفقیت شما را از بین ببرد

چهار الگوی فکری که ممکن است شانس موفقیت شما را از بین ببرد

آمار موفقیت استارتاپ‌ها ممکن است چندان خوشایند نباشد. تقریباً ۷۵ درصد استارتاپ‌ها با شکست مواجه می‌شوند و حدود ۹۰ درصد محصولات به موفقیت دست پیدا نمی‌کنند. بااین‌حال، هرروز کارآفرینان تازه‌ای محصولات و خدمات جدیدی را در سر می‌پرورانند و وارد میدان استارتاپ‌ها می‌شوند.

واقعاً چه چیزی باعث می‌شود بسیاری از کارآفرینان و استارتاپ‌ها در همان ابتدای راه از میدان به در شوند؟ مطمئناً اوضاع اقتصادی شرایط آسانی را فراهم نمی‌کند؛ اما شاید مسائلی به‌مراتب پیش‌پاافتاده‌تر وجود داشته باشد که چالش پیش روی افراد را بیشتر می‌کند.

مغز ما ابزار پردازش قدرتمندی است، اما درست مانند اغلب فناوری‌ها عاری از خطا و اشتباه نیست. ذهن ناخودآگاه شما می‌تواند به شکلی منفی نتیجه استارتاپ یا فعالیت شما را تحت تأثیر قرار دهد و باعث شود مرتکب اشتباه شوید. تنها یک خطای ناچیز هنگام تصمیم‌گیری می‌تواند یک کسب‌وکار نوپا را نابود کند.

در ادامه چهار الگوی ذهنی آمده است که از طریق آن‌ها ذهن ناخودآگاه شما می‌تواند شانس موفقیتان را از بین ببرد و این‌که چگونه می‌توان با این تمایلات مقابله کرد:

قربانی سوگیری تأییدگرایی (confirmation bias) می‌شوید

یک مطالعه روان‌شناختی شامل ۸۰۰۰ نفر نشان داد که دو برابر احتمال دارد افراد اطلاعاتی را جستجو کنند که تأییدکننده باورهای قبلی‌شان است – که به آن سوگیری تأییدگرایی گفته می‌شود. مطالعه دیگری در سال ۲۰۰۹ نشان داد که افراد ۳۶ درصد بیشتر وقت صرف مطالعه اطلاعاتی می‌کنند که با دیدگاه آن‌ها هم‌راستا است تا اطلاعاتی که دیدگاهشان را به چالش می‌کشد.

بدیهی است که این مورد می‌تواند برای بنیان‌گذاران استارتاپ ها مسئله‌ساز باشد. اگر شما خود را با تعدادی بله‌قربان‌گو احاطه کنید، هیچ‌کس قادر نخواهد بود ایده‌هایتان را به چالش بکشد و در بهبودشان به شما کمک کند. اگر تنها به اطلاعاتی اکتفا کنید که ایده «بی‌عیب و نقص» شما را تأیید می‌کنند، بسیار دشوار خواهد بود که مخاطب هدف خود یا واقعیت حقیقی صنعت خود را درک کنید.

راه‌کار: اعضای تیم خود را تشویق کنید تا از زوایای متفاوتی به مسئله نگاه کنند. به این فکر کنید که چگونه ممکن است فعالیتتان با شکست مواجه شود و از خودتان بپرسید با چه مخاطراتی ممکن است مواجه شوید. وقتی از پیله‌ای که دور خود تنیده‌اید خارج شوید، آنگاه می‌توانید مشکلات را پیش از بروزشان پیش‌بینی کنید و از وقوعشان جلوگیری کنید.

برای پیش‌بینی آینده به گذشته اتکا می‌کنید

اگر در پرتاب مکرر یک سکه چند بار پشت سر هم شیر بیاید، آیا احتمال آن بیشتر خواهد شد که دفعه بعدی خط بیاید؟ اگر دائماً بلیت بخت‌آزمایی بخرید، آیا این بدین معنی است که سرانجام برنده خواهید شد؟ مغالطه قمارباز (Gambler’s Fallacy) یا این انتظار که پیش‌آمدهای قبلی بر روی نتایج بعدی تأثیر بگذارد، مسئله‌ای است که ممکن است صاحبان کسب‌وکارها نیز دچار آن شوند.

برای مثال، نرخ موفقیت کارآفرینان تازه‌وارد فقط ۱۸ درصد است، اما این میزان در مورد کارآفرینانی که در گذشته شکست‌خورده‌اند ۲۰ درصد است. صرف این‌که یک‌بار زمین‌خورده‌اید، بدین معنی نیست که این بار از خط پایان حتماً عبور خواهید کرد.

راه‌کار: تصور نکنید که شرکتتان به‌سوی موفقیت پیش می‌رود. اگر استارتاپتان به آن شتابی که انتظارش را داشتید دست پیدا نکرده است، دست روی دست نگذارید و منتظر معجزه نباشید. در عوض، موانع موفقیت را شناسایی کنید و شروع به از میان برداشتن آن‌ها کنید. از تیم خود بخواهید صادقانه به محصول یا خدمتتان نگاه کنند و کشف کنند مشکل در کجا نهفته است.

به شکلی خودکار در انجام کارها تعلل می‌کنید

اگر تابه‌حال پیش‌آمده باشد به‌جای کار کردن یک ساعت بی‌هدف در اینترنت گشت‌وگذار کنید، احتمالاً با مفهوم تعلل کردن آشنا هستید. بااین‌حال این وقت‌تلف‌کردن‌های روزمره می‌تواند به‌شدت بهره‌وری شما را تحت تأثیر قرار دهد. به‌علاوه ممکن است ترک این عادت بسیار دشوار باشد.

Joseph Ferrari، استاد روانشناسی در دانشگاه دوپال (DePaul) کشف کرده است که تا ۲۰ درصد افراد به شکلی مزمن دچار عادت تعلل کردن هستند.

راه‌کار: Dan Ariely و Klaus Wertenbroch کشف کرده‌اند «خود را متعهد کردن» یا تعیین ضرب‌الاجل‌های منطقی می‌تواند به تعلل‌کنندگان کمک کند کارها را تا انتها پیش ببرند. اگرچه ضرب‌الاجل‌هایی که فرد خودش برای خود تعیین می‌کند به میزان ضرب‌الاجل‌های خارجی اثربخش نیستند، اما می‌توانند در تعدیل رفتار تعلل‌گرانه سودمند باشند.

یک راه‌کار ساده دیگر این است که به خاطر گذشته خود را سرزنش نکنید و خود را ببخشید. این کار به شما اجازه می‌دهد اشتباهات گذشته را رها کنید و بر روی آینده متمرکز شوید. Tim Pychyl، استادی از دانشگاه Carleton در کانادا کشف کرده است دانشجویانی که پس از رفتار تعلل‌گرانه‌ای که داشتند خود را بخشیدند در آزمون بعدی بهتر عمل کردند. گذشته را رها کنید و سعی کنید در آینده فعالیت‌های استارتاپ خود را سر موعد انجام دهید.

دیگران را مبنای سنجش ارزش خود قرار می‌دهید

روزتان خیلی خوب پیش می‌رود تا این‌که سری به فیسبوک می‌زنید (توجه به مورد قبلی) و درباره موفقیت‌های شخصی و حرفه‌ای دوستان خود می‌خوانید. ناگهان، موفقیت کوچکی که شرکتتان امروز صبح به آن دست پیدا کرده بود چندان فوق‌العاده به نظر نمی‌رسد.

افراد تمایل دارند خود را با دیگران مقایسه کنند و ارزش یک گزینه را از طریق مقایسه اندازه‌گیری کنند. این‌که خود را با شرکت‌های بزرگ و ریشه‌دار یا دیگر استارتاپ‌های صنعت خود مقایسه کنید می‌تواند تیمتان را دلسرد کند و درنهایت منجر به فاجعه شود.

راه‌کار: این خوب است که نسبت به رقبای خودآگاهی داشته باشید، اما نباید فقط روی رقبا و کاستی‌های خود متمرکز شوید. اگر می‌خواهید استارتاپ خود را مقایسه کنید، در عوض به دنبال راه‌کارهایی بهتر در صنعت خود بگردید یا ایده‌های منحصر بفرد شرکت خود را کشف کنید.

Loading...