خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

چه عواملی باعث کاهش حافظه و فراموشی می شود؟

چه عواملی باعث کاهش حافظه و فراموشی می شود؟

هر چیزی که روی شناخت تاثیر می گذارد مانند: فرآیند فکر کردن ، یادگیری و به یاد آوردن می تواند روی حافظه تاثیر گذارد.

خانم گیلانی نوشت: پزشکان از دست دادن حافظه را با گرفتن یک تاریخچه پزشکی، پرسیدن سوالاتی برای آزمایش توانایی ذهنی ، انجام معاینه بالینی و عصبی و انجام آزمایش خون و ادرار تشخیص میدهند. تصویربرداری از مغز با استفاده از توموگرافی کامپیوتری محوری (CAT اسکن) و یا تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی ( MRI ) ، می تواند به شناسایی سکته مغزی و تومور که گاهی اوقات می تواند باعث از دست دادن حافظه شود، کمک کند. هدف رد کردن عواملی است که به طور بالقوه برگشت پذیرند و اگر از دست دادن حافظه به علت یک بیماری جدی تر مغزی است ، تعیین این علت خواهد بود.

علل از دست دادن حافظه ، که برخی از آنها می توانند با هم رخ دهند، شامل موارد زیر است :
داروها: نمونه هایی از داروهایی که می توانند باعث تداخل درکارکرد حافظه شوند بیشتر شامل مسکن ها و قرص های خواب آور، آنتی هیستامین ها ، داروهای ضد اضطراب، داروهای ضد افسردگی ، بعضی از داروهای مورد استفاده در درمان اسکیزوفرنی و داروهای ضد درد که بعد از عمل جراحی استفاده می شود، است.

مصرف الکل و مواد مخدر: استفاده زیاد الکل می تواند موجب کمبود ویتامین B1 ( تیامین ) شود که می تواند به حافظه آسیب برساند(سندرم کورساکف). الکل و مواد مخدر می تواند به مواد شیمیایی مغز (نوروترانسمیتر) آسیب رساند و حافظه را تحت تاثیر قرار دهد.

استرس: استرس ، به ویژه ضربه عاطفی می تواند منجربه از دست دادن حافظه شود و در موارد شدید که نادر است، به بیماری به نام فراموشی روانزاد منجرمی شود.که معمولا به خودی خود برطرف می شود.

افسردگی: افسردگی، با بالا رفتن سن رایج است که باعث عدم توجه و تمرکز میشود که می تواند بر حافظه تاثیر گذارد. معمولا درمان افسردگی باعث بهبود مشکلات حافظه پس از آن نیز میشود.

ضربه به سر: ضربه به سر می تواند موجب از دست دادن هوشیاری و از دست دادن حافظه شود. از دست دادن حافظه ناشی از ضربه به سر به طور معمول به تدریج بهتر می شود و هیچگاه بدتر نمی شود.

عفونت: افراد مبتلا به HIV ، سل، سیفلیس ، تبخال و دیگر عفونت ها ممکن است مشکلات حافظه را تجربه کنند.

اختلال عملکرد تیروئید: تیروئید کم کار و یا بیش از حد فعال می تواند در به یاد آوردن رویدادهای اخیر دخالت داشته باشد.

محرومیت از خواب: کمبود خواب با کیفیت ، بی خوابی، و یا آپنه خواب می تواند برحافظه تاثیر گذارد.

کمبود تغذیه ای: کمبود ویتامین B1 و B12 می تواند روی حافظه تاثیر گذارد. این کمبود می تواند با یک قرص یا تزریق درمان شود.

پیری طبیعی: فراموشی به عنوان بخشی از روند پیری طبیعی است و برای برخی افراد به خاطر بعضی از انواع اطلاعات، از جمله نام افراد سخت تر است.

Loading...