خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

افزايش خلاقيت در سازمان

افزايش خلاقيت در سازمان

بهبود كمي و کیفي فعاليتهاي سازمان، افزايش بهره وري از امكانات و نيروي انساني در سايه انعكاس فعاليتهاي سازمان با جامعه و بهره گيري از امكانات و قابليتهاي اجتماع و مشاركت عمومي افراد آن مي باشد. روابط عمومي ها براي اينكه بتوانند اين حلقه ارتباطي سازمان را با جامعه حفظ كنند، بايد در جستجوي تكنيکها، الگوها و شيوه هاي مناسب و جديد باشند.

يکي از اين شيوه ها و الگوها خلاقيت است كه عامل مهم موفقيت برنامه هاي روابط عمومي است.

خلاقیت یعنی تلاش برای ایجاد یک تغییر هدفدار در توان اجتماعی یا اقتصادی یک سازمان.

از دیدگاه روان شناسی: خلاقیت یکی از جنبه های اصلی تفکر یا اندیشیدن است . تفکر عبارت است از فرآیند بازآرایی یا تغییر اطلاعات و نهادهای کسب شده موجود در حافظه دراز مدت.

 

عوامل و راه هاي مؤثر خلاقيت در روابط عمومي علاوه بر فرهنگ سازي، بستگي به سه فاكتور اساسي و مهم دارد

كه عبارتند از:

1.نيروي انساني:

منبع گرانبهاي یک مجموعه يا سازمان كه نقش اساسي در تحقق اهداف و سياستهاي كلي آن دارد نيروي انساني است لذا براي اينكه بتوانيم از نيروي انساني براي نهادينه كردن خلاقيت به نحو احسن استفاده كنيم بايد به دو عامل اساسي توجه كرد: عامل اول. استفاده از نيروهاي كار آمد .در روابط عمومي بايد كساني مشغول بكار شوند كه علاوه بر اينكه تحصيل كرده اين رشته باشند از ويژگيها و خصوصيات یک فرد خلاق برخوردار باشند: افراد خلاق افرادي هستند كه از سلامت رواني برخوردار هستند، آنها توانايي كنار گذاشتن چارچوب هاي ذهني گذشته و توانايي ديدن انديشه هاي جديد و بررسي افكار نو و پذيرش مناسب ترين و كارآمدترين باورها انعطاف پذيري است، دارای قدرت ابتکار هستند، مسائل پیچیده را به ساده ترجیح می دهند.، ذهنشان بر بالاترین هدف متمرکز است.

 

عامل دوم. كار آمد سازي كاركنان: برای ایجاد خلاقیت در کارکنان یک سازمان، باید به ویژگی های ذیل توجه کرد:

بهره وري كاركنان با انگيزش آنان ارتباط كاملا مستقيمي دارد به عبارت ديگر، در گير شدن با كار و چنگ انداختن بر

مشكلات، نيازمند پشتوانه انگيزشي است. و همچنین بروز انديشه و رفتار ابتكاري در كاركنان با پرورش حس مفيد بودن و احترام به شخصيت كاري آنان افزايش مي يابد.

 

2. محیط سازمان ها:

سياستها و تلاشهاي ابتكاري كاركنان زماني مي تواند به مرحله عمل و اجرا در آيد كه سازمان مطبوع آنها بتواند با داشتن ويژگيهای زیر، محيط و بستري مناسب را فراهم كند. برخي از اين ويژگيها و خصوصيات را مي توان اين گونه برشمرد: رقابت كامل و فشرده(دریک محيط كاري در صورتي خلاقيت ايجاد مي شود كه تك تك افراد رقابت مثبت و سازنده داشته باشند.) ، فرهنگ خوب و پويا(درپايه یک فرهنگ خوب و پويا اتلاف وقت مفهومي ندارد. بديهي است در چنين بستري بحث رقابت و خلاقيت، بهتر شكل مي گيرد.)، دسترسي به مديران(كاركنان باید به راحتي بتوانند افكار و نظرات خود را مستقيم و بدون واسطه به گوش مدير برسانند و پيشنهادهاي خود را ارائه نمايند.) ، احترام به افراد( كاركنان به اين باور دست يابند كه مي توانند همگام با نيازهاي سازمان رشد كنند. درسازمان خلاق

كار به صورت گروهي انجام مي شود)، امنيت شغلي، روابط دائمي و بلند مدت كاركنان از ديگر ويژگيهاي آن است.

 

3.مديريت :

نقش مديريت در مجموعه هايي مثل روابط عمومي كه خلاقيت و نوآوري از ضروريات و عامل اصلي آن به شمار مي رود، بسيار مهم و حساس است. زيرا مديريت مي تواند توانايي و استعداد خلاقيت و نوآوري را در افراد ايجاد، ترويج و تشويق كند و يا رفتار و عملكرد او مي تواند مانع اين امر حياتي شود. هنر مدير خلاق عبارت است از استفاده از خلاقيت ديگران و پيدا كردن ذهن هاي خلاق. مدير بايد فضايي بيافريند كه خودش بتواند خلاق باشد و افراد سازمان را نيز براي خلاقيت تحر كي كند.

 

تكنكيهاي بروز خلاقيت:

1- آموزش مستقيم (اين تكنیک خلاقيت را مي توان با آموختن راههاي خلاق شدن و پرهيز از كاربرد رهيافتهايي كه در حل مشكلات معمول است زياد كرد.)

2- فهرست كردن ويژگيها (در اين روش تصميم گيرنده ابتدا ويژگي اصلي مربوط به راه حل هاي مرسوم را پيدا كرده و سپس هر یك از ويژگيهاي اصلي را جدا جدا بررسي مي كند و وقتي كه فهرست جامعي تهيه كرد و اشكالات را مشخص نمود گزينه هاي مؤثر و سودمند را انتخاب و بقيه را حذف مي كند.)

3-روش های گروهی: بيشترين تلاش در زمينه پرورش و بروز خلاقيت را مي توان در حوزه كارهاي گروهي مشاهده كرد. يکي از تكنيکهاي متداول در ايجاد خلاقيت، برگزاري جلسات خلاقيت زاست كه به جلسات طوفان فكري شهرت دارد. اين جلسات، غير رسمي و كاملا آزاد است كه پيشنهاد ها و راه حل هاي همكاران درباره كي موضوع خاص مانند نحوه برگزاري نمايشگاه، انتخاب شعار تبليغاتي، رفع مشكل به وجود آمده جمع آوري مي كنند.

Loading...