خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

کاهش ماده خاکستری مغز با استفاده همزمان محصولات فناورانه

کاهش ماده خاکستری مغز با استفاده همزمان محصولات فناورانه

دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه ساسکس دریافتند اندازه ماده خاکستری مغز در افرادی که چند کار همزمان را با دستگاه‌های فناورانه امروزی انجام می‌دهند، کمتر از همتایان خود است.

 

محققان در آخرین یافته‌های مغزی از بررسی افرادی که اغلب از چندین دستگاه در یک زمان استفاده می‌کنند، دریافتند که میزان ماده خاکستری در ناحیه مغزی این افراد کمتر از سایرین است و موجب کاهش توجه و مشکلات احساسی می‌شود.

 

کیپ کی لو و دکتر ریتا کانایی، مولفان این پژوهش اظهار کردند: عملکرد چندکارگی (Multitasking) در جوامع امروزی بسیار رایج است و موجب نگرانی در مورد تاثیرات شناختی، احساسات اجتماعی وخوشی می‌شود.

 

وی افزود: تحقیق ما اولین مطالعه در مورد ارتباط بین عملکرد چندکارگی و ساختار مغزی را بیان می‌کند، اما عملکرد دقیق این تغییرات هنوز ناشناخته است.

 

وی در ادامه افزود: افراد با قشر کمربندی قدامی کوچک مستعد وضعیت چندکارگی هستند. چون توانایی ضعیف‌تر شناختی یا عدم تعادل در احساس اجتماعی موجب احتمال قرار گرفتن در معرض عملکرد چندکارگی و تغییر در ساختار مغز در این افراد می‌شود.

 

در این تحقیق محققان ساختار مغزی 75 بزرگسال را بر اساس پرسشنامه تکمیل شده توسط این افراد در مورد استفاده از دستگاههای فناوری بررسی کردند. آنها بعد از تحقیق در مورد ویژگی‌های شخصی افراد دریافتند چگونه دستگاه‌های رسانه‌ای موجب چگالی کمتر ماده خاکستری در قسمت‌هایی از مغز می‌شود که این قسمت معروف به قشر قدامی کمربندی و مربوط به کنترل شناختی و عملکرد احساسی انسان است.

 

نتایج این تحقیق در نشریه Plos One منتشر شده‌است.

Loading...