خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

از سخنرانی های فوق العاده TED الهام بگیرید

از سخنرانی های فوق العاده TED الهام بگیرید

در عصری در تاریخ بشریت قرار داریم که بسیاری آن را «عصر ایده ها» می‌نامند. عصری که در آن توانایی ما برای رسیدن به ایده‌های جدید جهت حل مشکلات عظیم اجتماعی و محیطی اهمیت به سزایی یافته است. در همین راستا، سخنرانی‌های عمومی آنلاین TED:Technology, Entertainment, Design که بیش از ۲ میلیارد نفر در سراسر دنیا آن‌ها را تماشا کرده‌اند در حال کمک به رشد و گسترش به اشتراک‌گذاری دانش و حل مسائل هستند.

عصر صنعتی شدن به ما کمک کرد تا مواد لازم برای رفاه خودمان را فراهم کنیم. اکنون در مراحل پایانی آن دوران به سر می‌بریم. وفور مواد اولیه جایگزین کمبود آن‌ها شده است. فرآیندهایی که انسان‌ها انجام می‌دادند اتوماتیک شده است. ولی چالش‌های بزرگی همچنان وجود دارند:

امراض، فقر، اختلافات و مسائل محیطی نه تنها رنج بسیار تولید می‌کنند بلکه پتانسیل این را دارند که تمامی تلاش‌های ما را زیر سؤال ببرند.

اتوماسیون و اینترنت ما انسان‌ها را آزاد ساخته ولی درعین‌حال به بند کشیده است. ما هیچ‌گاه بیشتر از اکنون شانس بهبود دنیا با استفاده از قدرت ایده‌هایمان را نداشته‌ایم و درعین‌حال شانس از مسیر خارج شدنمان اصلاً کم نیست. رسانه‌ها دائماً در حال تولید و باز تولید برنامه‌های تکراری‌اند؛ سرویس‌دهندگان اینترنت و شبکه‌های اجتماعی تمام تلاششان را انجام می‌دهند تا ما را وادار به زل زدن به استتوسهای تولیدی دیگران یا ساختن استتوس های خودمان کنند و ما خود را در بازی‌های ویدئویی آنلاین گم می‌کنیم. از سوی دیگر برخی افراد از این مسائل فرار می‌کنند. برخی پدر مادرها تصمیم می‌گیرند تا تصاویر کودکانشان را در فضای وب منتشر نکنند چون می‌دانند که به محض اینکه چیزی در آنجا انتشار یافت، آن‌ها دیگر قادر به کنترل آن نخواهند بود.

پس به طور کل، تمام این سهل‌انگاری‌ها و غفلت‌ها کار ما را در پیش رفتن به سمت حل مسائل سخت می‌کنند. مشکل بزرگ دیگر به کیفیت ایده‌هایمان مربوط می‌شود. مثلاً اکنون ما قادر هستیم برای تمام انسان‌های زنده دنیا غذا تولید کنیم. ولی برای سیر کردن همه، باید مسائل بزرگ سیستم توزیع را حل کنیم، و به نیروی انسانی زیادی نیاز داریم تا روی آن کار کنند.

در عصر ایده‌ها، افراد حقیقتاً تأثیرگذار کسانی هستند که برای اصلی‌ترین مسائل راه‌حل‌های هوشمندانه ارائه می‌دهند و سپس ایده‌هایشان را از طریق استفاده مؤثر از ابزارهای تکنولوژی و ارتباطات با دیگران به اشتراک می‌گذارند. به خصوص آن‌ها:

  • بزرگ‌ترین مسائل و مشکلات را شناسایی می‌کنند.
  • برای حل این مشکلات عمیقاً فکر کرده‌اند ولی آن‌قدر خودخواه نیستند که بخواهند به تنهایی این مشکلات را حل کنند.
  • برای افراد دیگر با تشویق آن‌ها به مشارکت جذابیت‌های احساسی و روحی ایجاد می‌کنند.
  • به دنبال گرفتن بازخوردهای صادقانه در مورد ایده‌هایشان هستند.

 ویدئوهای آنلاین TED و TEDx زمینه‌ای عالی را برای تمامی انواع ایده‌ها که افکار انسان‌ها می‌تواند در خود جای دهد فراهم کرده‌اند. و ایده‌هایی که از طریق این وب‌سایت منتشر می‌شود در تنها در سیطره نخبگان جامعه نیست. وقتی ایده‌ها در مقیاس بزرگ به دنیا عرضه می‌شود، میلیاردها نفر می‌توانند آن‌ها را دریافت کرده و از آن‌ها برای جرقه زدن تفکر خودشان استفاده کنند تا تفکر و عمل را در باقی افراد نیز باعث شوند.

در کل، آنچه که TED انجام می‌دهد- به اشتراک‌گذاری ایده‌ها و مشارکت در آن‌ها- به نفع همه است چون بسیاری از سخنرانی‌ها الهام‌بخش راه‌حل‌هایی برای مشکلات بزرگ بشریت می‌باشند. خود TED نمی‌تواند به تنهایی تمام کار را انجام دهد ولی می‌تواند شروعی برای آینده‌ای بهتر باشد.

Loading...