خوش آمدید مهمان! | ورود - ثبت نام

چرا بايد به مشاغل ديگر هم گوش چشمی داشته باشید (حتی اگر عاشق شغل کنونی خود هستيد)_ قسمت اول

چرا بايد به مشاغل ديگر هم گوش چشمی داشته باشید (حتی اگر عاشق شغل کنونی خود هستيد)_ قسمت اول

چند روز پیش به مطلب جالب و قابل تأملی در The Daily Muse برخوردم. نویسنده (ارین گرینوالد) به ایمیل‌هایی اشاره می‌کند که لینکدین ارسال می‌کند و حاوی شغل‌هایی است که ممکن است برای او جذاب باشد و این که تقریباً همیشه این ایمیل‌ها را مصرانه و با دقت تمام می‌خواند. (البته در بازار کسب‌وکار ایران در حال حاضر این خدمت لینکدین چندان کاربردی ندارد و می‌توان به ایران تلنت و مرجع متخصصین ایران به عنوان سایت‌های بومی مشابه در این زمینه اشاره کرد.)

این کار او به این دلیل نیست که بی‌کار است و دنبال کار می‌گردد – یا حتی به این دلیل که در حال ورود به مرحله تازه‌ای در مسیر شغلی خود است. برعکس، او حتی چنین چیزی را، یعنی کنار گذاشتن شغل کنونی و به دنبال شغل جدیدی رفتن، در آینده قابل پیش‌بینی خود نمی‌بیند. با این حال او تک‌تک آن ایمیل‌ها را می‌خواند، بر روی لینک شغل‌هایی که برایش جذاب به نظر می‌رسند کلیک می‌کند و توضیحات آن‌ها را کلمه به کلمه مطالعه می‌کند.

اما چرا؟ زیرا تنها راه توسعه حرفه‌ای شما در زمان کنونی فکر کردن به جایگاهی است که ممکن است در آینده بخواهید در آن قرار بگیرید؛ زیرا…

این کار به شما یک هدف می‌دهد

زمانی که واقعاً در جستجوی شغلی هستید، هیچ‌چیزی بدتر از این نیست که موقعیتی را نظاره‌گر باشید که فوق‌العاده به نظر می‌رسد و سپس دریابید که شایستگی‌های مورد نیاز را ندارید. در بسیاری موارد، به هر حال بهتر است که تقاضا دهید، اما مطمئناً اگر تمام آن شایستگی‌های لازم را نداشته باشید، اعتماد به نفستان به شدت کاهش خواهد یافت (و تحت تأثیر قرار دادن مسئول استخدام دشوارتر خواهد شد).

اما اگر از هم‌اکنون فهرست فرصت‌های شغلی را بررسی کنید که ممکن است چند سال بعد بخواهید آن‌ها برگزینید، آن گاه فرصت لازم را خواهید داشته تا تجربه و تخصص مورد نیازی را که باعث می‌شود حقیقتاً خودنمایی کنید، کسب کنید. مطمئناً، آن فرصت شغلی خاص چند سال دیگر وجود نخواهد داشت، اما همین طور که به خواندن این فهرست شغل‌هایی که به آن‌ها علاقه دارید ادامه می‌دهید، متوجه روندها خواهید شد.

تمام مواردی را که جالب به نظر می‌رسند به شکلی ثبت کنید. شایستگی‌هایی را که به صورت یک روند در میان آن‌ها خودنمایی می‌کنند، مشخص کنید. سپس، یک طرح توسعه حرفه‌ای برای خود تدوین کنید تا برخی از آن شایستگی‌ها را که در آن‌ها ضعف دارید بهبود دهید. صرف‌نظر از این که چه رخ خواهد داد، این که خودتان را از نظر حرفه‌ای بهبود دهید ضرری نخواهد داشت – و باعث خواهد شد زمانی که در ادامه راه برای شغلی درخواست می‌دهید، احساس آمادگی به مراتب بیشتری داشته باشید.

ادامه دارد..

Loading...