پس از «چالش سطل یخ» که سرانجام به یک تفریح بدل شد و از اهدافش تا حدودی فاصله گرفت، این بار چالشی تازه از سوی اهالی فرهنگ آغاز شد که به سرعت در حال گسترش است و در ایران نیز در روزهای اخیر آغاز شده و آن هم «چالش ده کتاب» است؛ رخداد مهمی که در بدبیانه‌ترین تعبیر، تنها منجر به معرفی کتب ارزشمند می‌شود و حتی در این حالت نیز باید از دامن زدن به آن استقبال کرد.

به گزارش «تابناک»، کمپین «چالش سطل یخ / Ice Bucket Challenge» که در آمریکا به عنوان خاستگاه اصلی‌‎اش با هدف ایجاد شناخت وسیع نسبت به بیماران مبتلا به ALS به راه افتاد، در کشور میزبان و دیگر نقاط جهان علاوه بر کمک به معرفی این بیماری، به جمع‌آوری بیش از ۱۰۰ میلیون دلار کمک منجر شد و در واقع به اهدافش دست یافت؛ اما در ایران بیشتر به یک تفریح بدل شد و دقیقاً مشخص نیست، چند میلیون تومان به انجمن بیماری‌های خاص از قبل این کمپین در ایران کمک شد.

البته ناگفته نماند ‌در دیگر کشور‌ها نیز چنین اتفاق‌هایی رخ داده و مرگ برخی اشخاص در حین پاسخ به این چالش در فروکش کردن تب چالش سطل یخ بی‌تأثیر نبود؛ اما در کشورمان این میزان فراگیری آنچنان بود که برخی رسانه‌ها به دنبال هنرمندان راه می‌افتادند تا ابتکاری تازه برای شرکت در این سرگرمی تازه به کار ببرند و عموم مردم فعال در فضای آنلاین نیز استقبال خوبی انجام دادند تا آنجا که با این حجم خالی کردن سطل یخ‌های بیهوده می‌توان سریال ساخت.

در روزهای اخیر اما یک چالش تازه در سطح بین‌الملل و در بستر شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت که مضمونی فرهنگی دارد. «چالش ده کتاب / 10 Books Challenge» با هشتگ #‎10bookschallenge‬ به سرعت در سطح بین‌الملل گسترش می‌یابد و حال در شبکه‌های اجتماعی میان فارسی‌زبانان نیز شاهد ظهور و بروز این کمپین هستیم و برخی نویسندگان و گروهی از مردم در شبکه‌های اجتماعی به این حرکت پیوسته‌اند.

بنا بر ‌قواعد «چالش ده کتاب / 10 Books Challenge» که احتمالاً در روزهای آینده پررنگ‌تر و فراگیر‌تر خواهد شد، هر شخص ۱۰ عنوان کتاب که بر او تأثیرگذار بوده معرفی می‌کند و سپس یک، دو و یا سه تن را به چالش می‌کشد تا لیست ۱۰ عنوان کتابشان را معرفی کنند و بدین شکل این چالش گسترش می‌یابد؛ هرچند احتمالاً با توجه به اینکه چالش تازه به اندازه «چالش سطل یخ» هیجان انگیز، بدون نیاز به تفکر و ساده نیست، استقبال کمتری را در پی خواهد داشت.

در این میان، در شرایطی که این کمپین سر نگرفت‌، برخی نویسندگان و روزنامه نگاران به استهزای این حرکت پرداخته‌اند و حتی از نام «چالش سطل کتاب» استفاده کرده‌اند و از این منظر، حرکت تازه را نیز عوامانه خوانده‌اند و این اتفاق را نیز فرصتی برای شو آف عده‌ای تلقی کرده‌اند که در سال، یک برگ رمان ورق نمی‌زنند؛ اما شاخص‌ترین آثار ادبی را در این لیست‌ها به عنوان کتاب‌هایی که بر زندگی‌شان تأثیرگذار بوده، معرفی می‌کنند.

با این حال حتی اگر بدبیانه‌ترین برداشت ممکن را از حرکت تازه داشت و کل اتفاقات در «چالش ده کتاب» را یک شو آف خواند، می‌توان یادآوری کرد حتی در این شرایط نیز حداقل نام شمار چشمگیری از کتاب‌های ارزشمند پی‌درپی معرفی ‌و تبلیغ جدی برای حوزه کتاب می‌شود و حداقل نویسندگان باید از دامن زدن به این اتفاق تازه حمایت کنند.

اینکه گروهی از مردم به بهانه همین چالش تازه نفس، حتی به قصد شو آف نیز کتاب بخرند و یا زمینه تبلیغ مجانی و افزایش فروش کتب مهم را فراهم کنند و به بازار کتاب، رونق حداقلی ببخشند یک اتفاق مثبت است و نباید فراموش کرد، کتاب‌ها ـ حتی از نوع زرکوبش ـ برای همیشه در قفسه خانه‌ها ناخوانده ‌نمی‌مانند.

بنابراین، ای کاش در پی دامن زدن به این کمپین برآییم و حتی این کمپین را به این سمت ببریم که هر شخصی، تصاویرش را با ده کتابش بگذارد و شو آف برای هر شخصی اندکی هزینه داشته باشد و برای مؤلفین و مترجمین کتاب اندکی درآمد!

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)