تیم مشاوران مدیریت ایران :

همه ما "لیستی از کارهایی که باید انجام شود" و یا “Task To Do” را داریم، که باعث ایجاد تمرکز بر کارهای مدنظر در جهت رسیدن به موفقیت است.

اما "لیستی از کارهایی که نباید انجام شود" نیز در همین مسیر به ما کمک می‌نماید و در واقع در بسیار موارد باعث ایجاد اثربخشی بالاتر خواهد شد.

 با مقدمه ارائه‌شده، 6 کار که هر کارآفرین نباید آن‌ها را انجام دهد را به شرح زیر بیان می‌نماییم:

1- ناله و شکایت :

هیچ‌کسی نیست که در زندگی‌اش صدمه‌ای ندیده باشد. همه به نوعی دچار مشکل و گرفتاری خاص خود هستند. شکایت از مشکلات پیرامون، هرگز باعث دور شدنشان از زندگی‌مان نخواهد شد و از سوی دیگر شکایت از این مشکلات، نهایتاً به شما حس قربانی بودن را خواهد داد، قربانی ظلم روزگار.

اگر راهی دارید که مشکلات موجودتان را به دارایی تبدیل نماید، حتماً آن کار را انجام دهید. اگر نه، با کارت‌های موجود، بهترین بازی برای مقابله با مشکلات انجام دهید.

2- انتظار کشیدن :

چرا در زندگی خود نقش مسافر را دارید. چرا نمی‌خواهید نقش راننده را بر عهده گیرد تا بتوانید نسبت به مشکلات پیش رو، عکس‌العمل مناسبت و درخوری نشان دهید. پس چرا منفعلانه اقدام می‌نمایید ؟

ابتکار عمل را به دست‌گیرید. یک گام کوچک به سوی هدف برداشته و نتیجه را رصد نمایید.

منتظر یک تماس از سوی شخصی هستید که احیاناً قول کاری را به شما داده و در این مدت هیچ کاری انجام نمی‌دهید تا تماس طلایی با شما گرفته شود، این نوع انتظار یک فرایند فرسایشی و خسته کننده است.

3- برنامه‌ریزی (چه زمانی نمی‌توانید) :

این نیز مانند گزینه "انتظار کشیدن" بسیار بد است.

در برخی موارد برنامه‌ریزی عملی مناسب است. اما اگر فردایتان کپی برابر اصل امروزتان است، برنامه‌ریزی معنایی ندارد. مثلاً اگر فردا قرار باشد محصولی را به بازار معرفی نمایید که قبلاً آن را معرفی نموده‌اید، کار جدید و غیرقابل‌پیش‌بینی انجام نشده است.

اما زندگی امروزه، در بسیار موارد غیرقابل‌پیش‌بینی است. پس برای تمام آن برنامه‌ریزی ننماید و همان طور که در قسمت دوم توصیه شد، اقدامات کوچکی را در جهت اهداف خود انجام دهید و ظهور نتایج اولیه را رصد نمایید.

4- اضافه نمودن استرس به زندگی:

اگر شغل جدید شما برخلاف مسیر شغلی قبلی‌تان است، همیشه کارهای زیادی برای انجام دادن در انتظارتان بوده و جلسات متعدد و یادداشت‌های به یادآوری بسیار زیادی شما را احاطه نموده است. با تمام کنترلی که بر کار خوددارید، حتماً در مواردی دچار اشتباه خواهید شد. در این میان مشکلات دیگری به صورت سریالی بر سر شما فرومی‌بارد، نظیر لغو جلسه کاری، هنگ کردن رایانه در لحظات حساس، تمام ترافیکهای سنگین در مسیر جلسه کاری بسیار مهم شما قرار می‌گردد. با این همه مشکل، کاری که یک ساعته انجام می‌شود را می‌خواهید 20 دقیقه‌ای انجام دهید ؟

کاری که باید انجام دهید : هیچ‌چیز را به شانس نسپارید. تا جایی که امکان دارد متغیرهای زندگی خود را حذف نمایید. کارهایی که برای انجامشان مهارت کافی را ندارید، به دیگران تفویض نمایید. میزان خوابتان را بیشتر و تغذیه سالم‌تری را داشته باشید. در کوتاه مدت، از مسیر پر استرس زندگی خود خارج شوید.

5- کمک به تنش و بن بستها:

در اطراف شما افرادی وجود دارند که قصد شکایت، ایجاد شایعه دارند. این کار آن‌ها باعث ایجاد حس بهتری در آن‌ها خواهد شد، اما هرگز به آن‌ها ملحق نشوید.

6- بیش از حد متکی به خود بودن:

شما کارایی بالایی دارید، اما این بدان معنا نیست که شما همیشه بهترین پاسخ به هر سؤال را داشته باشید. دعوت از دیگر افراد هوشمند نیز ایده خوبی است.

با حذف هر یک یا همه این شش مورد زندگی خود را بهبود بخشید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)